Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Tarantinos åtta hetaste örhängen

Markus Larsson listar de bästa musikögonblicken i hans filmografi

Markus Larsson.

Soundtracken till Quentin Tarantinos filmer har blivit en egen genre. Han kan få vad som helst att låta tuffast i universum.

Vilka är då de åtta bästa musikögonblicken i regissörens filmografi?

De här? Correctamundo!

8 ”Across the 110th street” (Bobby Womack, ”Jackie Brown”)

I öppningsscenen åker Pam Grier rullband genom i flygplatsen LAX i över en minut.  ”Jackie Brown” är den mest lågmälda och underskattade av Tarantinos filmer. Musiken, där The Delfonics ”Didn’t I blow your mind this time” spelar huvudrollen, är briljant rakt igenom.

7 ”Woo hoo” (The 5,6,7,8’s, ”Kill Bill vol.1”)

Kan en scen där Uma Thurman tar av sig en gul skinnpaj på dass vara rafflande? Jo, om ett japanskt rockband med höga klackar hamrar fram rockabilly.

6 ”Comanche” (The Revels, ”Pulp fiction”)

Medan gangstern Marsellus Wallace blir våldtagen nere i källaren står Bruce Willis och väljer vapen. En hammare? Nej. Ett slagträ? Nix. En motorsåg? Njet. En katana? Hell, yeah.

5 ”Little green bag” (George Baker Selection, ”Reservoir dogs”)

Inledningen, där Harvey Keitels gäng presenteras i slow motion, har gjort mer för svarta solglasögon och svarta slipsar och svarta kostymer än Blues Brothers.

4 ”Cat people (putting out fire)” (David Bowie, ­”Inglourious basterds”)

Bara att den här låten dyker upp i Tarantinos burleska nazisplatterfilm räcker i sig. Scenen där judinnan Shosanna tyst planerar sin hämnd med hakkorset i bakgrunden är otäckt vacker.

3 ”Surf rider” (The Lively Ones, ”Pulp fiction”)

Samuel L Jacksons bibelciterande Jules och John Travoltas Vincent reser sig upp, går ut från dinern och lämnar en av de sju bästa filmerna som gjorts. Sortin tonsätts av filmens surfiga signaturmelodi.

2 ”Girl, you’ll be a woman soon” (Urge Overkill, ”Pulp ­fiction”)

Rullbandspelaren och Uma Thurmans påtända dans och Travoltas sexångest. Förspelet slutar med en sedelärande historia om att man inte ska stoppa heroin i ­näsan.

1 ”Stuck in the middle with you” (Stealers Wheel, ­”Reservoir dogs”)

Michael Madsen i sitt livs scen. En rakkniv. En dans. En torterad polis. Ett avskuret öra. ”Was it as good for you as it was for me?”.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln