Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Careys låt en blixt från klar himmel

Som en blixt...

Det sägs att blixten aldrig slår ner på samma ställe två gånger.

Men den regeln gäller inte för soul.

Där slår blixten ner i hjärtat hela tiden.

Längst ner på den här sidan finns en älskvärd avdelning som heter ”Steen­kakan” där Håkan Steen tipsar om återutgåvor och retro.

Steen kan fylla den lilla rektangeln i tidningen med lite vad han vill. Men häromdagen stod han och höll i ett inplastat album med Shuggie Otis och svor:

– Fan, man skulle kunna skriva om soul varje vecka. Det finns ju hur mycket som helst.

Exakt. Ett stort men kärt problem. Det finns hur mycket som helst. Och groteskt mycket är precis hur bra som helst också. Det tar aldrig, aldrig slut.

Att soul just nu tar en ohemult stor plats i mitt såkallade liv beror säkert på Bruce Springsteen. Grunden i de tre shower som i morgon går i mål på Friends arena är en ohämmad och explosiv ”call and response” mellan artisten och publiken som Sam and Dave och Jackie Wilson en gånglånade från gospeln och förvandlade till musik för massorna.

Men det som verkligen slår ner som en blixt från en klar himmel och orsakar tillfälligt avbrott i hjärnan – ”zzzzzapp” – är Mariah Careys nya singel ”#Beautiful”.

Jag försöker men kan inte minnas när någon annan sist uttryckte just ordet ”beautiful” med samma ömma värme.

Miguel, som ingår i en ny våg av amerikanska r’n’b-sångare, inleder med att sjunga om att cykla tillsammans med vinden i håret. Oh, yeah. Men efter en minut och trettiotvå sekunder tar Mariah Carey över. Hon håller tillbaka i stället för att skryta med rösten. Och precis som i de gamla Stax-duetterna med William Bell och Judy Clay fångar Carey och Miguel vårens varmaste soulsken på skiva. Isen lossnar i hela kroppen.

Likt Solanges fantastiska singel från i fjol, ”Losing you”, låter som att ett hipsterskägg har producerat låten. Det brusar och stökar bakom den störtförälskade melodin.

Det har aldrig varit lika roligt och tacksamt att lyssna på popmusik som nu. Och då har Beyoncé inte gått upp på scenen i Globen och sjungit ”Halo” ännu ...

Har bara en invändning. ”#Beautiful” borde få fortsätta i minst fem minuter till i stället för att tona ut.

Justin Timberlake, Daft Punk och The Knife har i år bevisat att det perfekta popfomatet förlängts och ligger nånstans vid 6.52.

Tre minuter är alldeles för kort.

Följ ämnen i artikeln