Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Slöja – mode som vill synas

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-03-16

Nya trenden minskar fördomar

De är unga modelejon som älskar att synas. I slöja.

– Trenderna går blixtsnabbt. Slöjmodet håller på att bli hur stort som helst, säger Iman Aldebe, 21.

Slöjmodet har exploderat bland unga muslimska kvinnor.

Samira Sandberg, Mejsa Chaaraoui och Iman Aldebe tröttnade på de traditionella slöjor som finns att köpa från importbutiker.

– Det är värsta tantvarningen på dem, dessutom passar de inte alls med modet på de kläder vi har på oss, säger Iman Aldebe.

I stället går de till butiker som H&M, Indiska och Top Shop och köper på sig vanliga sjalar, halsdukar, smycken och hårspännen.

Lager på lager, ton i ton och halsband och örhängen som blir till detaljer i sjalen – i brist på modeslöjor skapar de sin egen stil.

– Jag tycker att alla stora butiker borde sälja moderna slöjor, säger Iman Aldebe.

Bättre bemötande

Alla tre har lagt märke till att fördomarna om att de skulle vara förtryckta kvinnor som är tvingade att bära sjal minskar när de gör slöjan mer personlig och moderiktig.

– Jag blir mer vänligt bemött och får lättare kontakt med människor, säger Samira Sandberg.

Jan Hjärpe, professor i islamologi :

– Att slöjan hänger med i modet gör att den blir mer avdramatiserad.

Makeupartisten Mejsa Chaaraouis 5 bästa tips för dig som vill bära slöja

När ska era butiker börja sälja modeslöjor?

Anna Bengtsson

Följ ämnen i artikeln