Google utmanar Apple och Spotify
Publicerad 2015-06-24
Släpper gratisversion av sin musiktjänst
Spotify, Apple och Tidal krigar redan om musiklyssnarnas hjärtan.
Nu ger sig Google in i streamingkampen - och släpper en gratisversion av tjänsten Google Play, uppger Reuters.
Efter att ha funnits i USA i flera år lanserades Googles musikstreamingtjänst Google Play förra året i Sverige. Hittills har internetjätten bara erbjudit en betalprenumeration för 79 kronor i månaden - men nu släpper företaget en gratisversion. Tjänsten lanserades under tisdagen och erbjuder lyssnaren en viss del av Googles musikutbud, men bara online och med pauser för reklam.
– Vi tror att detta är ett sätt som gör att tjänsten visas upp för många människor, säger Elias Roman, Googles produktchef i en intervju enligt Reuters.
Apple Music på väg
Hur många prenumeranter Google Play har är okänt, men företaget hävdar att antalet fördubblats under 2014. Roman säger att han hoppas att fler lyssnare kommer att bli sugna på att betala för en uppdaterad version efter att ha testat gratisversionen. Google Play slåss framför allt mot konkurrenterna Spotify, Apple och Tidal om streaminglyssnarna. Den 30 juni lanserar amerikanska Apple sitt Apple music - en tjänst som ska kombinera de 37 miljoner låtarna i Itunes med radiostationen Beats 1 och personliga spellistor baserade på rekommendationer.
Spotify är störst
Nöjesbladet har tidigare kunnat rapportera att källor i musikbranschen anklagat Apple för att försöka ta död på Spotify med hjälp av nya affärsmetoder.
– De här killarna är onda, hela vägen upp till Tim Cook, sa en källa i musikbranschen.
Ledande i branschen är fortfarande svenska Spotify. Jay-Z:s satsning Tidal lanserades i mars i år med storstjärnor som Rihannaoch Beyoncé knutna till sig - men blev en besvikelse. I april hade den fallit utanför listan över de 700 mest nedladdade apparna i USA.