Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ursula, Yrsa

– Lady Gaga och jag skrattar mycket ihop

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-08-01

Nu ska RedOne hitta nästa superstjärna till nya skivbolaget 2101

EFTERTRAKTAD ”Alla de stora skivbolagen har erbjudit mig att partna med dem”, säger Navid ”RedOne” Khayat.

Han har skapat storheter som Lady Gaga och skrev några av Michael Jacksons sista låtar.

Men Nadir ”RedOne” Khayat kan inte jobba med Madonna.

– Det skulle ses som ett ”bad move” för henne, säger superproducenten.

Han vänder skärmen från sig och får mig att lova att inte läsa.

Det senaste sms:et i hans mobil är från U2-sångaren Bono.

”Kär i Bono”

– Vi sms:ar en del. På vårt första möte chockade han mig, han hade koll på allt jag tidigare har gjort, det var en underbar känsla, säger Nadir ”RedOne” Khayat, 37.

Nöjesbladet får en exklusiv intervju med den numera världsberömde och Grammy-prisade musikproducenten under hans Stockholmsbesök.

– Jag blev kär direkt i Bonos personlighet. Vi får se vad som händer jobbmässigt i framtiden.

RedOnes musiksamarbeten föds ofta ur nära relationer.

Ny utmaning

Lady Gaga är det bästa exemplet. Hiten ”Just dance” blev det stora startskottet på både hennes och RedOnes karriärer. Efter flera års vänskap skapade han det sound som skulle göra Lady Gaga till en av världens största artister.

Nu står Nadir inför en ny utmaning.

Med sitt nya skivbolag 2101 Records ska han skapa nya artister.

– Det har varit många succéer senaste tiden. Det här är nästa steg, säger han.

Sångaren och dansaren Mohombi blir skivbolagets första lansering. Debutsingeln från plattan är låten ”Bumpy ride” och släpptes i början av juli.

Nadirs kontakter med de högsta bossarna på de världsstora skivbolagen visade sig vara oumbärliga.

Därför ska Mohombi lanseras globalt.

Värdefulla kontakter

– Alla de stora skivbolagen har erbjudit mig att partna med dem. Jag kontaktade alla på de högsta posterna för att känna vilka jag hade bäst kemi med. Mohombi är en superstar och har alla ingredienser att bli en superstjärna. Men det är bara Gud som vet vad som händer, säger RedOne.

På debutalbumet som släpps i höst sjunger Mohombi en duett med den före detta Pussycat Dolls-sångerskan Nicole Scherzinger. RedOne jobbar också på samarbeten med Eminem och Rihanna.

Att komma i kontakt med världsstjärnorna är det minsta problemet, vilket gör hans kontaktlista i mobilen till en av musikbranschens mest värdefulla.

Med snabb huvudräkning kommer RedOne fram till att han får långt över hundra mejl och jobbsamtal sammanlagt varje dag.

– Jag är enormt tacksam 24 timmar om dygnet. Jag vill men kan inte jobba med alla. Listan är otrolig på vilka som vill jobba med mig. Jag har tackat nej till stora världsartister,

säger han.

Medan familjen just nu är hos svärföräldrarna i Holland har Nadir hela världen som kontor.

Han skrev exempelvis några av Lady Gagas största hits i hennes turnébuss eller loge.

Kopieras av andra

– Vi skrattar mycket ihop. Hon är galen ... Ibland jobbar vi i hennes buss

eller skapar en liten studio i hennes loge innan en show.

Baksidan med succéerna är att hans sound kopieras av andra låtskrivare och producenter världen runt.

– Just nu låter varenda låt som mitt sound. Det är en ära, men jag tycker att alla producenter ska fokusera på att hitta sin egen grej. Jag jobbar alltid på att utveckla mig, hitta unika stilar till artisterna och ta allt till nya nivåer.

Men det är också stora världsartister som ”måste” tacka nej till RedOnes tjänster.

Som Madonna.

Musiklegendarer

– Ibland kan det vara så att en del superstars som exempelvis Madonna inte vill förväxlas med andra. Jag har varit i kontakt med hennes folk. Men problemet för henne är att det kan se ut som ett ”bad move”, ett felsteg att gå till Lady Gagas producent.

Men är det något Nadir inte saknar så är det förfrågningar från musiklegendarer.

Han har redan Lionel Richie och Quincy Jones på meritlistan och blivit tillfrågad att jobba med Paul McCartney.

– Det är galet. Jag försöker att vara smart, ju mer man exponeras finns ju risken att folk tröttnar på en.