Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

”Där tävlingen börjar brukar förnuftet ta slut”

Och eftersom SVT gjorde en miss så petas Perrelli.
Solklart.
Och helt rätt.

Tänk om allting vore så här enkelt.

Reglerna är tydliga.

Personer får inte associeras med kommersiella intressen och reklam när de representerar public service.

Det är en principfråga värd att slåss för.

I just Charlotte Perrellis fall missade SVT att hon är aktuell med en reklamkampanj för en mobilleverantör som antagligen behöver så mycket publicitet de kan få.

Vilken mobileveratör då? Minns inte. Namnet började på k. Eller var det c? Har inte företaget mest varit förknippat med en duva?

I stället får Perrelli uppträda lite mer som kompensation. Vilket passar henne som "handen i handsken" hälsar hon via sociala medier.

Finns inget mer att diskutera.

Det är bra att SVT inte tummar på sin policy. Det är bra att de håller och vaktar sina egna regler.

Som till exempel att låtar som har publicerats tidigare inte får tävla i Melodifestivalen.

Eller hur var det nu med Hasse Anderssons ”Guld och gröna skogar”?

Hade den låten redan varit en hit i Japan?

Asch, när det lilla ”misstaget” uppdagades i fjol hade tävlingen redan börjat.

Och där tävlingen börjar brukar förnuftet ta slut. Reglerna blir i sin tur högst symboliska, lite mer som riktmärken, något som kan böjas och ändras efter behov.

Det är sedan gammalt.

Nu kör vi.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln