Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

Mäktigast i Sverige

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-16

Han bestämmer hur Du ser ut

När modemagasinet King listar svenskt herrmodes makthavare så hamnar Jonny Johansson, grundare av märket Acne, på första plats. Om han blickar bakåt så har han 99 personer bakom sig... rätt mäktigt.

För elva år sedan startade ett gäng kompisar, med Jon "Jonny" Johansson i spetsen, ett kreativt kollektiv. Man ville kombinera film, mode, musik och foto. Resultatet blev Acne. Numera är det ett framgångsrikt modeföretag som exporterar kläder över hela världen och vars jeans Hollywoodregissören Sofia Coppola lovordar. Hela tiden har Jonny Johansson hållt i trådarna och när modemagasinet King listar Svenskt herrmodes 100 största makthavare så var vinnaren solklar.

Satte svenskt herrmode på världskartan

"Motivering: När Acnes Jonny Johansson valde att gå den smala vägen - med slimmad siluett- så gjorde han inte bara den svenska mannen snyggare, utan satte också svenskt herrmode på världskartan..."

Tycker du att motiveringen stämmer?

– Först och främst blir jag ju otroligt smickrad och glad, men att säga att jag är den som har mest inflytande känns lite överdrivet. Vi är nog väldigt många som påverkar, både svenska och internationella designers, säger Jonny.

Sverige är just nu fullt av talangfulla modeskapare, men att samtidigt gå med vinst är det få som gör. Acne är ett av dom få.

Varför har det gått så bra för just er?

– Jag tror att det är viktigt att inte bli för stora för snabbt, att inte finnas överallt hela tiden. Det är också väldigt viktigt att våga tro på sin grej, att göra något som alla andra vill att man ska göra funkar inte i längden.

Numera chefsdesigner

Jonny är numera så kallad chefsdesigner på Acne, och vad det innebär är olika från fall till fall.

– Många chefdesigners ritar inte alls utan godkänner bara andras skissar, jag försöker vara med så mycket i produktionen som möjligt. Det är ju det som är det roliga. Vi är ett stort gäng designers som arbetar tätt, tätt tillsammans och skapar, vilket är fantastiskt, menar han.

I egenskap av Svenskt herrmodes makthavare nummer ett, så är ju Jonny verkligen rätt man att svara på hur den svenska mannen ska klä sig sommaren 2007.

– Jag tycker den svenska mannen ska blanda personligt med basplagg. Jag är lite trött på det överstylade, det är för mycket. Kör på basplagg men ge det lite extra stil med något gammalt personligt, gärna något som pappa eller farfar haft.

Sluta med helslimmat

Finns det något du helt vill utrota ur var mans garderob?

– Aldrig helt utrota eftersom mode går i cykler, men jag gillar inte de super-slimmade jeansen, när det mer liknar en kroppsstrumpa än ett par jeans, säger han som faktiskt själv var den som introducerade slimmade jeans en gång i tiden.

Jonny Johansson

Svenskt herrmodes 100 största makthavare

Modetidningen King har i samråd med några av Sveriges framstående modeaktörer rangordnat de 100 personer som de ansett har störst inflytande över hur svenska män klär sig.

Nina Johansson

Följ ämnen i artikeln