Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Singellistan är manipulerad

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-04-16

Med skivsigneringar i rätt butiker når artister en högre listplacering

EVENTBOLAG HAR HITTAT DE HEMLIGA BUTIKERNA Här signerar "Fame Factory"-vinnaren Johan Becker skivor. Det är en trend som blir allt mer populär bland artister - som i ett led att nå försäljningsframgångar. (Obs! Bilden vill illustrera fenomenet med skivsigneringar och varken Johan Becker eller själva butiken har med artikeln att göra.)

Artisterna gör sina skivsigneringar på de skivbutiker som rapporterar sina siffror till GLF.

Trots att butikerna ska vara hemliga används de av skivbolagen för att få upp låtar på Hitlistan.

- Hela Singellistan är manipulerad, säger Maria Molin Ljunggren, vd på skivbolaget M&L.

Peter Åström jobbar på Creativ Event.

I maj 1999 kunde Aftonbladet avslöja att Dr Albans skivbolag Dr Records manipulerat Singellistan genom att köpa upp stora mängder av den egna singeln ”Alla vi” med bland annat Björn Borg, Dr Alban och Tomas Brolin.

Grammofon- leverantörernas förening (GLF), som sammanställer försäljningslistan, reagerade blixtsnabbt och stödköpen raderades omedelbart ur statistiken.

Vuxit fram en gråzon

Efter skandalen skärptes kontrollen. Men i spåren av skivbolagskrisen har en gråzon vuxit fram där manipulation av Hitlistan har blivit en del av vardagen för de stora skivbolagen.

- Hitlistan är inte vad den utger sig för att vara. Den är ett hån mot branschen, säger en initierad källa i skivindustrin.

Hitlistan bygger inte på den totala försäljningen på landets över 1 000 skivförsäljningsställen. Listan baseras i stället på datarapportering från 300 skivbutiker ute i landet som är anslutna till GLF. Det gör systemet känsligt för manipulation och därför hålls det hemligt vilka butiker som är anslutna.

Men den hemligheten är sen länge knäckt av de eventbolag som har som specialitet att göra riktade kampanjer mot GLF-anslutna skivbutiker för att skapa succéer.

Två stora aktörer

- De håller i skivsigneringar och evenemang i köpcentrum och butiker. Uppgiften är att fixa ett bra arrangemang - och få de sålda skivorna registrerade på GLF, säger Camilla Bjering, delägare i skivbolaget Mariann.

Två av de största aktörerna är företagen Argus och Creativ Event.

Argus har hjälpt till att skapa topplistsuccéer åt bland annat ”Fame Factory”-artisterna.

Creativ Event har bland annat E-Type, Tomas Ledin, Nina&Kim, Markoolio och Sarek på uppdragslistan.

Under ett antal kampanjveckor lockas folk till skivsigneringar på butik efter butik - vilket leder till merförsäljning i de rapporterande butikerna. En positiv spiral är skapad.

”Ett luftslott”

- Man blåser upp en artist under en kortare period för att nå topp tio på singellistan. Det räcker med att sälja några tusen för att hamna på förstaplatsen om man säljer i rätt butiker. Det leder i sin tur till radiospelningar och att butikerna beställer en massa album. Men det är ett luftslott, säger Maria Molin Ljunggren.

Peter Åström på Creativ Event förnekar dock att han riktar in sig på GLF-anslutna butiker.

- Nej, det här är bara ett sätt för artisterna att komma närmare sin publik nu när folkparkerna inte längre gäller. Skivsigneringar i köpcentrum är också ett effektivt sätt att marknadsföra sig på, säger Peter Åström.

Turnéerna ökar

Skivsigneringarna ökar. Och stora artister drar sig inte längre för att visa upp sig i köpcentrum på landsorten.

- Att artister som E-Type och Carola skulle komma till oss kunde vi ju bara drömma om för tio år sedan. Men nu är det så viktigt för dem eftersom de annars inte kan komma upp på listorna, säger Marlene Hassel, eventansvarig på Center Syd i Löddeköpinge.

Artisterna får enligt uppgift 10 000-20 000 kronor bara för att komma till en skivsignering.

GLF är nu bekymrat över utvecklingen med riktade kampanjer mot deras rapporteringsställen.

- Vi berättar inte för eventbolagen vilka butiker som rapporterar till oss. Men det är svårt för oss att belägga butikerna med munkavle. De vill naturligtvis kunna vara aktiva och locka till sig fler kunder, säger Eva Styfberg, ansvarig för Hitlistan på GLF.

Så skapas en singelsuccé

Dan Panas, Klas Lindberg

ANNONS