Svensken som ska rädda Broadway-showen
Publicerad 2016-05-25
På spel står en kvarts miljard kronor
NEW YORK
Två gånger har Cirque du soleil lanserat shower på Broadway.
Båda gångerna har uppsättningarna floppat.
I dag kan det bli tredje gången gillt – med svenske Andreas Carlsson som låtskrivare.
– Där har du rubriken. Han ska rädda Cirque du soleil, säger Carlsson med ett skratt när vi träffas på ett fik vid Columbus Circle på Manhattan.
Tillsammans med sin mamma Annika har den före detta Idoldomaren flugit in från Stockholm för att gå röda mattan och se kvällens premiärföreställning på ”Paramour” på Lyric Theatre.
Carlsson kom sent ombord på jätteproduktionen som kostat närmare en kvarts miljard kronor.
– Jag hade skickat in två låtar. I december var jag i Afrika för ett program med TV4 när de hörde av sig och sa, ”Kan du infinna dig i New York nästa måndag?”.
– Nu är de två låtarna öppningsnumret och huvudballaden.
Hollywoods gyllene era
Sedan dess har ytterligare åtta spår snickrats ihop till showen som kretsar kring ett triangeldrama under Hollywoods gyllene era.
– Att skriva pop var aldrig lätt, säger Carlsson som varit med och skapat hits för Backstreets Boys, Celine Dion, Katy Perry och N’Sync.
– Men det här kom förbluffande enkelt. Vid 43 års ålder känns det som om jag har hittat hem.
Viss hjälp har han haft av Cirque du soleils mångåriga musikskapare Bob & Bill.
– De har ljudsatt showen. Men alla musikalnummer har jag i stort skrivit själv, både text och musik.
De två tidigare uppsättningarna på Broadway var traditionella Cirque du soleil-produktioner med akrobater och dansare.
Isolerad från floppar
”Paramour” är en hybrid – en kombination av teater och akrobatik.
Tanken är att det nya greppet ska ge uppsättningen en fördel framför de 36 andra musikalerna och teateruppsättningarna som slåss om Broadwaypubliken.
– Som kompositör känner jag mig isolerad från flopptankar. Jag är bara en kugge i ett större maskineri. Men förhandsvisningarna har varit utsålda och det är ett gott tecken.
Som blågul musikskapare på Broadway är Carlsson unik.
Bortsett från Björn Ulveus och Benny Andersson är det inte många svenskar som fått skriva för Broadway.
– En gammal dröm har gått i uppfyllelse. Ska man titulera sig kompositör ska man ha skrivit pop och lite annat, och sen gjort Broadway.
Flytt till New York
Den senaste framgången gör att Carlsson som tidigare bott i Los Angeles men nu har sin bas i Stockholm kan flytta en del av verksamheten till New York.
Nya projekt är redan på gång. För första gången i karriären har han en amerikansk agent och i dagarna förhandlar han om att skriva musik till en amerikansk film.
– Det är något att vara glad över, säger han när han sammanfattar framgången.
– Särskilt med tanke på den tvåa jag fick i engelska på gymnasiet.