Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Lösningen: Ge kunden det den beställer

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-05

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Givetvis är det folks fel. Sablans folk!

Läsare med utmärkt minne minns att jag förra lördagen ondgjorde mig som en gammal gnällgubbe över att folk inom restaurangbranschen frågar "naturell eller citrus" efter att jag beställt "en Ramlösa, tack".

Jag ansåg den frågan överflödig, tidsödande och irriterande. Jag uppmanade till ett omedelbart stopp - och fick oväntat stor support. Väldigt många i detta kalla rike är tydligt less på att få den där frågan. Och är uppenbarligen lika koleriska som jag.

Men. Nu visar det sig inte vara så enkelt. Inget är nånsin enkelt.

Eftersom min värdelösa Microsoft Entrourage har kraschat, igen, så finns inte mejlet kvar, men en tjej som jobbade i servisen på X2000 var mycket upprörd över mig och att jag vansinnesgapade på den där stackars flickan på Max i Skellefteå. Hon efterlyste hyfs.

Och förklarade att det var kunderna som inte fattade.

De sa Ramlösa. Hon gav dem Ramlösa. Då började de säga att de ville ha citrus, eller björnbär, eller vad tusan det finns för sjuka smaker. Så stackars servitrisen hade ett himla sjå med att böja sig upp och ner efter olika mineralvatten eftersom folk inte kan beställa vad de vill ha.

Så därför tvingas de fråga

"naturell eller citrus?".

Puckon.

Folk kan inte föra sig.

Så vad gör vi nu?

Jag vet inte.

Eller jo: vi gör som jag säger. Ger kunden det den beställer och fråga aldrig "citrus eller naturell?". Till sist lär sig folk att beställa vad de vill ha utan att förpesta servitrisens liv. Till sist kan vi uppnå ett anständigt skick i Ramlösalivet.

Juryn har härmed fattat sitt beslut.

Detta beslut kan inte överklagas.

VECKANS

Fredrik Virtanen

Följ ämnen i artikeln