Eurovision större – än Melodifestivalen
Publicerad 2014-05-12
Lockade nästan 3,4 miljoner tittare
Finalen i Eurovision Song Contest lockade nästan 3,4 miljoner tittare, vilket är 60 000 fler tittare än den svenska Melodifestivalen hade i mars.
I vanliga fall brukar den svenska tävlingen ses av nästan 800 000 fler tittare än den internationella finalen, men alltså inte i år.
Förra veckans mest sedda tv-program
1. Eurovision Song Contest - finalen (SVT1, lördag) 3 364 000
2. Mästarnas mästare - finalen (SVT1, söndag) 2 151 000
3. Let's dance - finalen (TV4, fredag) 2 019 000
4. Eurovision Song Contest - semifinal 1 (SVT1, tisdag) 1 736 000
5. Smartare än en femteklassare (SVT1, lördag) 1 538 000
6. Ishockey-VM: Sverige-Tjeckien (TV4, söndag) 1 184 000
7. Eurovision Song Contest - semifinal 2 (TV4, torsdag) 1 122 000
8. Abba (SVT1, tisdag) 1 005 000
9. Djursjukhuset (SVT1, måndag) 984 000
10. Sveriges yngsta mästerkock (TV4, onsdag) 824 000
Mätperiod: 5-11/5 2014. Inga nyhetsprogram, "Sportnytt" eller program under tio minuter tas med på listan. Källa: MMS