Äntligen dags för lite gåshud
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-27
Nöjesbladets schlagerkrönikör Markus Larsson om lördagens deltävling i Malmö
MALMÖ. Till slut.
Efter fyra långa veckors väntan.
Tre minuter innan hela kvalet är över kommer äntligen ett riktigt minnesvärt nummer – Peter Jöbacks ”Hollow”.
Och bättre sist än aldrig.
Gåshuden har haft semester i år.
Den har varken ringt, skickat ett sms, mejlat eller twittrat ett uppmuntrande ”krya på dig”. Gåshuden har varit upptagen med att ligga och steka på stränderna i Bali, marinerad i sitt eget svett.
Men den flög hem och gjorde comeback i torsdags när Peter Jöback sjöng ”Hollow” för första gången, omgiven av gröna laserflak.
”Hollow” är kanske det visuellt snyggaste numret i Melodifestivalen sen Charlotte Perrellis ”Hero”. Bidraget borde, med tanke på konkurrensen, kunna släntra vidare till final utan att ta upp händerna ur byxfickorna.
”Hollow” spelar inte i en annan division. Balladen spelar, som nummer betraktat, i en annan dimension.
Konkurrensen, ja.
I Malmö i fjol tävlade Agnes och Malena Ernman och Sarah Dawn Finer och Maria Haukaas Storeng. I år... titta på låtgenomgången till vänster. Tjena, kungen.
Förutom Jöback är det roligaste som händer under fredagens genrep när Pernilla Wahlgrens konfetti stoppar showen. SVT hinner inte få bort specialeffekten. De är rädda att punkglinen i Noll disciplin ska halka på dödskonfettin och slå sig.
I pressrummet får vi sitta och titta på en publikbild och lyssna på lövblåsare – ”woooooooooooo” – och studiomannen Henric Von Zweigbergk i fem minuter.
– Om det här händer i morgon blir det inte rolig tv, säger Zweigbergk.
Jo, det blir det faktiskt. Jämfört med resten är det ett av genrepets absoluta höjdpunkter.
Skit samma, man får glädja sig åt det lilla.
”Hollow” är skriven av Anders Hansson och Fredrik Kempe. Hansson har bland annat gjort Alcazars ”Stay the night” och Agnes USA-etta ”Release me”. Och Kempe gör numera alla bidrag till alla musiktävlingar i hela världen, inklusive Zimbabwe. De brukar kunna det här.
Men Jöback har all anledning att vara nervös.
”Hollow” är inte lättsmält. Det tar flera lyssningar innan bitarna börjar falla på plats. Och texten om rädslan att förlora sin kärlek talar till människor som levt längre än sju år.
Perfektionism och noggrannhet och att sjunga med en lika imponerande teknik och kraft som Marcus Hellner stafettrycker i en uppförsbacke spelar ingen roll i den här tävlingen.
Sånt tjafs kan alltid fällas av glada amatörer som heter Timoteij.
Och Jöback har redan förlorat publikundersökningarna. NEO är överlägsen segrare.
En pojke med käpp som är stor på festivaler i Polen.
Aftonbladets