Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Henrietta, Henrika

SVT försöker laga en åldrande Mello-raket med silvertejp

Vinnare: Absolut ingen överhuvudtaget – Förlorare: Tittarna när SVT fortfarande inte har fattat det verkliga problemet med Melodifestivalen

Att SVT var tvungna att genomföra ännu en ändring av Melodifestivalens upplägg var tydligt efter vårens superfiasko.

Men de nya ”stora förändringarna” som nu basuneras ut andas tyvärr av desperation – utan att hantera tävlingens största problem.

Ja, det var faktiskt ett superfiasko i våras.

Något som ryggdunkarna på Melodifestivalens redaktion borde ha förutsett, precis som alla vi andra kunde se haveriet med finalkvalet komma på hundra mils avstånd.

Men ingen på SVT insåg tydligen att ett finalkval i direkt anslutning till en femte deltävling, skulle innebära att de låtar som tittarna precis sett framträda på scenen också givetvis skulle röstas vidare, medan andra större hits i kvalet, fick se sig snuvade på avancemang.

Marcus och Martinus.
De nya ”stora förändringarna” som nu basuneras ut andas tyvärr av ännu mer desperation

SVT helt oförstående – som vanligt

SVT-teamet tycktes vara helt oförstående, som vanligt.

Men de nya ”stora förändringarna” som nu basuneras ut andas tyvärr av ännu mer desperation. Ett SVT som försöker laga en åldrande Mello-raket med silvertejp, istället för att förstå var problemet faktiskt ligger.

Låt oss gå igenom ändringarna:

  • Alla deltävlingens låtar släpps på fredagen respektive vecka
    Skönt för SVT som slipper kämpa mot låtläckor som är omöjliga att stoppa, när låtarna redan spelats i tv. En viss orättvisa kan uppstå när låtar från de första deltävlingarna tar fart på streamingtjänsterna och blir stora hits. Men samtidigt har Spotifys publik visat sig vara betydligt mer begränsad åldersmässigt än Melodifestivalens tittarskara, så den låt som brukar streamas mest inför finalen är inte alltid den som också tar hem segern. Det ger kanske en fördel ekonomiskt för de artister som snabbt kan få igång streamingen när Mello också är som hetast, men i slutändan brukar det jämna ut sig.
    Vinnare: Tittarna och de flesta artisterna. Förlorare: Möjligen artister som tävlar i de sista två deltävlingarna.
  • Bara en akt går vidare till finalkvalet
    Sex låtar tävlar i varje deltävling. Två går direkt till final. En går till kvalet. Tre slås ut. Äntligen blir det lite tävling igen. Artisterna måste göra sitt allra yttersta för att ta sig vidare. Vi slipper också alldeles för många lucky losers som ska hålla skenet uppe om att de är rätt nöjda. Kanske kan fler artister också våga visa känslor då, som i OS där tävlande kan vara glada och ledsna på riktigt och inte låtsas.
    Vinnare: Tittarna. Förlorare: SVT som återigen måste erkänna att det är en tävling där alla inte kan få ett tröstpris.
  • Finalkvalet kvar – men upplägget ändras
    Den låt som fått flest röster i sin deltävling jämfört med övriga i finalkvalet går direkt till finalen. Övriga får tävla om den sista finalplatsen. Men artisterna får fortfarande inte framföra sina låtar i finalkval-sändningen, utan tv-tittarna får titta på en repris av framträdandet från deltävlingen. Ingen chans att förbättra sig för artisterna alltså. Och med största sannolikhet kommer den akt som tagit sig vidare från den femte deltävlingen att också stå i finalen, även med det här upplägget.
    Vinnare: Absolut ingen överhuvudtaget. Förlorare: De kvalfinals-artister som inte kommer från sista deltävlingen. Igen.
Carina Berg under Melodifestivalen 2024.

SVT vågar inte chansa

Så, vad innebär det här då?

Jo, att SVT fortsätter att försöka lappa och laga och greja och justera men utan att lyfta på huven och undersöka vad som faktiskt är problemet med Melodifestivalen. Och det är att programmet och tävlingen blir mer och mer urvattnade när röstningen handlar om att hitta en minsta gemensam nämnare i stället för en superfavorit hos en intensiv fanskara.

Det ger ett mellanmjölksresultat, utan några överraskningar.

Melodifestivalen i sin nuvarande form plockar fram stabila dussinhits, som håller att dansa till en sommar. Men det var länge sen tävlingen lyckades vaska fram några riktiga evergreens, låtar som man skrålar med till klockan 02 på natten, kan texten till och som kommer önskas och spelas om fem, tio, tjugo år (Möjligen undantaget Loreens ”Tattoo”).

När SVT fortsätter att låta alla rösta lika många gånger på alla tävlande artister så blir det kul för barnen som får knappa på telefonen. Men det ger ett mellanmjölksresultat, utan några överraskningar.

Loreen med statyetten ”Sångfågeln”.
Då, och bara då, får vi det mest spännande programmet, som plockar fram den bästa vinnaren.

Enda lösningen: Ta efter Norge!

SVT vågar inte chansa. Skivbolagen vågar inte chansa. Artisterna vågar inte chansa.

Och de som förlorar är tittarna!

Jag brukar sällan tycka att Norge är en förebild i Mello och Eurovision. Men den enda ändringen som SVT borde ha genomfört är att ta efter våra grannar i norska Melodi Grand Prix: En röst per person. Då, och bara då, får vi det mest spännande programmet, som plockar fram den bästa vinnaren. Och plötsligt hade Mello varit riktigt kul igen!

ANNONS

Följ ämnen i artikeln