Bert Karlsson nobbade Abba - missade miljarder
Publicerad 2018-07-14
Mariann Grammofon var nordens största skivbolag och sålde över 100 miljoner album.
Nu har Bert Karlsson byggt ett museum över sitt musikaliska livsverk.
– Vi hade i stort sett alla dansband och alla schlagerartister. Den typen av artister de andra bolagen inte ville ha, säger han till Nöjesbladet.
Bert Karlsson, 73, grundade Mariann Grammofon 1972 i Skara, och under glansdagarna på 80-talet var Mariann det största oberoende skivbolaget i Skandinavien.
På Ursand Camping & Resort utanför Vänersborg har Bert Karlsson nu byggt ett museum över sitt musikaliska livsverk. En satsning i mångmiljonklassen.
– När jag inte fick vara med på ett hörn av Abba-museet så byggde jag ett eget. Det här är mitt långfinger åt musiketablissemanget i Stockholm, säger han.
Och det är med stolthet i rösten som han minns sina största succéer.
– Det går inte att komma ifrån att det är Carola Häggkvist. Hon är något av det största som hänt Sverige. Hennes debutalbum ”Främling” är med sina över 1 miljon sålda exemplar fortfarande den mest sålda skivan i landet, säger han och fortsätter:
– När det gäller grupper så är det Vikingarna och Christer Sjögren som är störst. Vi släppte två skivor om året ett tag och alla sålde runt 500 000 exemplar. Totalt har jag sålt över 13 miljoner skivor med Vikingarna.
Erbjöds Abba-katalogen – nobbade
Mariann Grammofon spottade ut hit efter hit och stod under sin storhetstid för 35 procent av den svenska skivmarknaden. Med dagens penningvärde omsatte bolaget över 1 miljard kronor.
– Vi hade i stort sett alla dansband och alla schlagerartister. Vi hade sånt som de andra bolagen inte ville ha kan man säga, säger han.
– Lena Philipsson är en av de starkaste artister jag hittat och hon blir ju fortfarande bara bättre och bättre. En annan som jag är lite extra stolt över är Molly Sandén som är den sista artisten jag hittade innan jag sålde bolaget. Hon klarar sig också jättebra.
Vad är Mariann Grammofons hemliga framgångsreceptet?
– Det handlar om att ha bra personal. Jag har alltid samarbetat med de allra bästa. Det kan låta väldigt enkelt, men så är det. Och att ha näsa för affärer, säger han.
Trots näsa för affärer så missade Bert en affär i slutet av 80-talet som skulle ha gjort honom till mångmiljardär i dag.
– Stikkan Andersson erbjöd mig att köpa hela Abba-katalogen för 100 miljoner, men jag nobbade. Det är inget jag går och ångrar, men herregud vilken affär det hade varit. En riktig sedelpress.