Sommaren ser mörk ut på bio
Baksmällan efter Cannes.
Tandläkarväder, igen. Och en biosommar fylld av superhjältar, sci fi-rullar man anar stinker, Ninja-sköldpaddor, Hercules och tvättbjörnar.
Det är förstås ett unikt privilegium att få tillbringa ett par veckor på Cannes-festivalen. Att få se filmer som handlar om någonting. Och då var det ändå något av ett mellanår i år, rent kvalitetsmässigt.
Kommer hem och temperaturen sjunker omedelbart 10-15 grader.
Kommer hem och ser trailern till ”Maleficent” med Angelina Jolie som ond flygande fe, korpar, plastskogar, grön rök och datoranimerade monster. Blir noll sugen på att se filmen. Den känns snarare som en symbol för en hel sommar där Hollywood fyller svenska biografer med, vad det känns som, ointressanta sci fi- och fantasyfilmer.
Snart undrar jag om inte Hollywood kommer att upptäcka att de biter sig själva i svansen med detta överutbud av filmer i ovan nämnda genrer eller försök till ”Hunger games”-kopior. Här i Sverige tycks publiken redan ha tröttnat. Andra ”Spider-Man”-filmen börjar nu plana ut vid cirka 170 000 besökare. Det är 30-40 000 färre än Wes Andersons mångbottnade ”The Grand Budapest Hotel”.
Inte ens en stor svensk biopremiär i sommar, förrän Colin Nutleys komedi ”Medicinen” 29 augusti (den är å andra sidan riktigt bra!).
Men nu får det vara slutgnällt.
Vädret ska bli bättre.
Missade den i Cannes, men australiska ”The rover” (premiär 1 juli) med Guy Pearce och Robert Pattinson fick mycket lovord. Framtidsdystopi i Mad Max-filmernas anda. Kärlekskomedin ”Sex tape” med Cameron Diaz och Jason Segel känns lite vågat rolig. Och så är det ”bara” drygt två och en halv månad (22 augusti) innan Woody Allens nya har premiär.
En romantisk komedi med Colin Firth och Emma Stone som utspelas på franska rivieran under 1920-talet. Det krävs alltså att man återvänder till Cannes, för att man ska bli riktigt nöjd igen …