Plasten är URBALL

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-06

Klockan som är rätt i tiden

Glöm Rolex.

Nu ska klockan vara av plast.

Prinsessan Madeleine, Timbuktu och bankdirektören Annika Falkengren är några som hakat på trenden.

Den finns på nätet och i uraffärerna, från 400 kronor upp till dryga tusenlappen och i alla regnbågens färger.

–?Plastklockan verkar ha blivit ett fenomen, säger Victor ­Stenström, 22 som har en knall­orange.

Nästan alla i killgänget har en varsin plastklocka. Men regeln ­säger att ingen får köpa samma färg som den andre.

–?Om man har skjorta och ska ut och käka kan det vara ett roligt avbräck. De står ju verkligen ut med sina färger, säger kompisen Erik Wiese, 21.

Moderiktigt

Aftonbladets modeexpert Sofi Fahrman konstaterar att killarna är helrätt.

–?Det har varit en trend ett tag, men idén bakom plastklockan är väldigt smart. Lite Rolexdesign men till ett betydligt mer fördelaktigt pris, säger hon.

Stockholmsbaserade företaget Tritoni har lanserat modellen Triwa och sjufaldigat försäljningen senaste året. I år räknar de fyra ägarna med att omsätta tolv miljoner kronor.

”Perfekt sommarklocka”

–?Svenskt mode är snyggt, men ofta ganska färglöst så vi såg vår chans att addera något nytt genom våra starka färger, säger marknadschefen Ludvig Scheja.

Orange, lila och rosa har varit de mest populära färgerna i sommar, i alla fall enligt personalen på Klockmaster i Globen city.

–?Det är en bra storlek, fina färger och en perfekt sommarklocka eftersom den är vattentät, säger säljaren Lina Green.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln