Viaplay nobbar Telias nya bud i tv-bråket
Uppdaterad 2022-10-01 | Publicerad 2022-09-27
Telia har kommit med ett nytt bud i tv-konflikten. Men Viaplay ger nobben och därmed är det fortfarande så att en miljon hushåll blir av med en rad tv-kanaler och populär sport på lördag.
– Det här bedömer jag som ett panikdrag från deras sida, klockan kvart i tolv, säger Viaplays kommunikationschef Roberta Alenius.
Avtalet mellan tv-distributören Telia och programbolaget Viaplay går ut den 30 september. Nu vill Telia flytta fram den tidsfristen åtminstone en månad och säger sig vara berett att betala mer för Viaplays utbud under den perioden än vad de tidigare erbjudit.
Dessutom erbjuder Telia Viaplay möjligheten att kunna erbjuda sina kunder matcher från fotbollens Champions League under förhandlingsperioden.
– Vi har sträckt ut en hand i dag för att förlänga förhandlingsperioden och låta våra kunder få behålla kanalerna under den tiden vi kan diskutera en långsiktig lösning framåt, säger Telias pressansvariga Roija Rafii.
”Inte komplicerat”
Telia beskriver sin höjning som ”väsentlig”, men Viaplay säger nej. Budet är för lågt.
– Att för en månads förlängning erbjuda några hundra tusen kronor extra, för som Telia själv säger, runt en miljon kunder för en av världens mest populära sporträttigheter och övrigt unikt innehåll. Det förstår ju alla att det inte är en väsentlig ökning, säger Roberta Alenius.
Diskussionen om ett nytt avtal mellan Telia och Viaplay har pågått i flera månader.
– Vårt pris och vårt innehåll har varit känt för Telia sedan långt innan sommaren. Det här är ingenting nytt för dem och de vill fortfarande inte betala vad övriga distributörer på marknaden betalar. Det här är inte en komplicerad förhandling, säger Roberta Alenius.
Telia, som distribuerar tv till en miljon svenska hushåll, går därmed miste om tv-kanaler som TV3, TV6 och TV10 samt populär sport som Premier League, damallsvenskan, världscupen i längdskidåkning och NHL-ishockey.
– Det är väldigt anmärkningsvärt och svårt att förstå deras agerande eftersom det här kommer att drabba så många kunder och då ett ansenligt antal Viaplayabonnenter, säger Roija Rafii.
Oroliga kunder
Nyheten börjar gå upp för allt fler Teliaabonnenter.
– Vi har sett att det är kunder som kontaktar oss och uttrycker oro och det är inget konstigt med det. Vi tycker det är jätteledsamt att de hamnar i kläm på det här sättet på grund av att Viaplay inte vill föra en seriös dialog med oss.
Viaplay lägger över allt ansvar på Telia
– Telia har haft hur lång tid som helst på sig. Det här bedömer jag som ett panikdrag från deras sida, klockan kvart i tolv, säger Roberta Ahlenius.
– Det är fortfarande så att det finns några dagar kvar. Det är bara att betala samma pris som alla andra, så har vi ett avtal. Det är inte svårt.