Venedig en tröst för nobbade Andersson
Ska vi ta de goda eller de dåliga nyheterna först?
De goda: Tredje gången gillt för Ruben Östlund i Cannes.
De dåliga: Tummen ned för Roy Andersson.
Ur svensk synvinkel kunde man ju förstås hoppas på åtminstone en av Ruben Östlunds ”Turist” och Roy Anderssons ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” i tävlingen om Guldpalmen.
In your dreams, tänkte Cannes-chefen Thierry Frémaux för sig själv och plockade ut sina vanliga manliga regissörsfavoriter som bröderna Dardenne, Atom Egoyan, Xavier Dolan, Jean-Luc Godard, Mike Leigh, David Cronenberg och Ken Loach. Inget fel på dem. Men inte så spännande, kanske.
Genustänket går i alla fall framåt, om man ska vara lite – eller snarare väldigt – snäll. Noll tävlande kvinnliga regissörer år 2012. En i fjol. Två i år …
På sitt sätt hade nog Ruben Östlunds ”Turist” – ett mörkt relationsdrama som utspelas under en skidsemester i Alperna – stått ut ännu mer i tävlingsklassen om Guldpalmen än i Un Certain Regard, där åtskilliga av filmerna i förväg känns lite mer originella och utmanande. Att den över huvud taget kom med, är nog ändå ett bevis för att filmen håller den höga klass man anade efter ett work-in-progress på Göteborgs filmfestival i vintras.
Att Roy Andersson inte skulle komma med var lite av en överraskning. Nya filmen avslutar ju en trilogi där både ”Sånger från andra våningen” (2000, prisbelönad) och ”Du levande” (2007) varit med i Cannes. Regissören hälsade via Svenska Filminstitutet att han i lugn och ro ska färdigställa filmen inför Venedig-festivalen i höst.
En förklaring som doftar efterhandskonstruktion. Cannes-ledningen har sett en nästan färdig film och uppenbart inte velat ha den.
Men Roy kan alltid trösta sig med några tidigare exempel. Minst två vinnare av Guldlejonet i Venedig – Mike Leighs ”Vera Drake” och Peter Mullans ”Magdalenasystrarna” – hade båda nobbats av Cannes …