En seger för rätten att vara ledsen

Markus Larsson om sin syn på nöjesvärlden - varje söndag

Efter bion knyter jag näven i en segergest.

”Insidan ut” är mycket.

Men framför allt lyfter stor­verket fram det livsnödvändiga i att vara ledsen.

Min nya idol är blå och heter Vemod.

Jag funderar allvarligt på att tatuera in henne på armen.

Vemod har en av huvudrollerna i ”Insidan ut” - Pixars senaste film som utspelar sig inuti den elvaåriga flickan Riley Andersons huvud.

Det låter möjligen som om ­någon har tänkt ut handlingen med en rejäl jazzhövding mellan läpparna. Puff, puff, halsbloss. Men det är ett storslaget äventyr där Rileys känslor - Glädje, ­Ilska, Fruktan, Avsky och Vemod - försöker sortera upplevelser, minnen och intryck under några oroliga ­dagar i hennes liv.

Riley Andersons familj flyttar från Minnesota till San Francisco och inget blir riktigt sig likt igen. ­Fantasirikedomen i ”Insidan ut” får Joakim von Ankas berömda kassavalv att framstå som en sönderslagen spargris. Det är en av Pixars allra, allra finaste filmer. Oddsen för att ”Insidan ut” blir nominerad till en Oscar borde vara lägre än debattnivån i SVT Debatt.

Och ingen karaktär är roligare än den snälla depprocksjälen Vemod.

Hon verkar ha sålt smöret, tappat pengarna och fått se en buss köra över hennes sista original­exemplar av The Cures album”Disintegration”. Två gånger.

Riley Andersons ålder är ingen slump. Forskningen visar att det är då som positiva känslor börjar minska dramatiskt hos människan. Samma forskning ­visar också hur viktiga känslor är för vår identitet och handlingar, våra relationer och minnen, vår ­empati och världsbild.

”Insidan ut” skrevs i nära samarbete med psykologer. I en artikel i New York Times avfärdar två av dem, Dacher Keltner och Paul Ekman, den vanliga missuppfattningen att känslor är irrationella och att vemod och sorg skulle vara passiv och handlingsför­lamande. I själva verket är sorg något som aktiverar människor och för dem närmare varandra.

I ”Insidan ut” är Vemod den rik­tiga hjälten. Den animerade arvtagaren till Knyttet och ­åsnan Ior hjälper Riley att ­sörja och ta farväl av sin barndom. På ett genialiskt och ­enkelt sätt gestaltar också filmen hur mycket glädje och sorg behöver varandra.

Det centrala budskapet är att omfamna och bejaka sin sorg. Med tanke på vårt framgångsknarkande samhälle känns matinéfilmen nästan radikal. Tack vare ­Pixars unika blandning av värme och ­humor blir historien ett ödmjukt långfinger till endimensionella munter­gökar och självhjälpsböcker.

”Tänk positivt”. ”Peppen”. Hur ofta får vi inte höra det? Den största förtjänsten med ”Insidan ut” är att filmen klär av begreppen och visar vad de egentligen är - destruktiva och världsfrånvända ­floskler.

Vemod som gör mig ­alldeles lycklig.

Markus topp 3

1 Pete Docter (manusförfattare och regissör)

Namnet är en kvalitetsstämpel. Pete Docter har skrivit eller ­regisserat flera av Pixars bästa filmer, som ”Wall-E”, ”Monsters Inc.”, ”Upp” och nu även ”­Insidan ut”.

2 ”1989” (album, Ryan Adams)

Ryan Adams cover på Taylor Swifts album är ett hett debattämne. Blev albumet bättre? Blev det sämre? Men det fina med Adams idé är att den är gränsöverskridande på riktigt. Han minskar avståndet mellan pop och rock, mainstream och altcountry, snobbism och ­populism.

3 ”God knows I tried” (låt, Lana Del Rey)

Man kan även föreställa sig hur Sorg sitter inuti Riley Andersons huvud i ”Insidan ut” och lyssnar på Lana Del Reys senaste ­album på nätterna. Hon snyftar så högt att Glädje inte kan sova.

Larssons popskala

”Gengångare” (tv-serie, SVT)

Andra säsongen av den franska spök­serien är här. Ibland måste man plocka fram sin inre Gert Fylking och ballhojta i versaler och utropstecken - ÄNTLIGEN!

”Mr. Robot” (tv-serie)

Första avsnittet blev i veckan den mest sedda dramaserien på SVT Play. Vänta bara när FKA Twigs fantastiska ”Two weeks” börjar spelas i en nyckelscen längre fram i säsongen ...

U2 (supergrupp)

Tack och hej för den här gången. ­Drömmer fortfarande om en konsert där supergruppen uppträder utan en superstor platt-tv.

”Station eleven” (roman, Emily St. John Mandel)

I all sin enkelhet - kanske den vackraste dystopin jag har läst om människans undergång. Människans minnen, relationer och känslor står hela tiden i handlingens mitt.

Sam Smith (artist)

Det positiva med nya Bondlåten är att den är uppfriskande icke­macho. Det negativa är dess bleka Eurovision song contest-finish.

Klimathotet

I veckan uttryckte Barack Obama sin oro för miljön i en lång intervju i The Rolling Stone. Klimathotet är vår tids ödesfråga och kommer påverka allt och alla, inklusive popkulturen.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln