Jil Sander maximerar minimalismen

Publicerad 2011-09-30

Hur kunde en orange platspåse bli vårens hetaste väska? Svaret stavas Jil Sander, minimalism och en blyg belgare.

Modemärket Jil Sander har funnits ända sedan slutet av 60-talet, då den unga tyska designern som gett modehuset dess namn började göra egna kläder till sin butik i Hamburg. 1973 visade hon sin första ready-to-wear-kollektion i Milano och hennes strama, monokroma kläder fick snart en hängiven fanskara.

Men det var först på 90-talet, då folk var trötta på 80-talets pråliga glamour, som hon slog igenom på allvar. Jil Sander kröntes till drottningen av minimalism och hennes byxdressar, kashmirtröjor, vita skjortor och smala kappor i nedtonade färger gjorde stor succé – speciellt bland framgångsrika företagskvinnor. Hennes diskreta elegans, lyxiga material och maskulina influenser ingav trygghet och självsäkerhet i styrelserummen.

År 2000 sålde hon 75 procent av företaget till Prada-gruppen i hopp om att kunna växa ännu mer. Men samarbetet skar sig och bara fyra månader senare lämnade hon sitt eget märke. Efterträdaren Milan Vukmirovic misslyckades med att upprätthålla hajpen och märket gick in i en djup svacka. 2003 lyckades chefen för Prada-gruppen övertala Jil Sander att komma tillbaka, men året därpå slutade hon igen – den här gången för gott.

Hennes efterträdare blev den tillbakadragna, lite hemlige belgiske designern Raf Simons. Det var något av en chansning eftersom han tidigare bara jobbat med herrmode. Men det visade sig snart att den innovative, konceptuelle Raf Simons och modehuset Jil Sander var som klippta och skurna för varandra.

Hans första kollektion, som visades i Milano 2006, fick ett strålande mottagande och sedan dess har intresset för Jil Sander bara vuxit för varje säsong. Och med den senaste tidens stora comeback för minimalism är märket hetare än någonsin. Men i stället för att bara glida på den minimalistiska vågen har Raf Simons valt att utmana och förnya trenden. I sin vår/sommarkollektion 2011 inspirerades han av dess motsats: maximalism, haute couture och den överdådiga 1800-tals-kejsarinnan Sissi av Österrike. Resultatet blev en mix av klassiskt rena linjer och helt nya voluminösa silhuetter i bländande starka färger. Trendigt, klassiskt och nyskapande på samma gång.

Jil Sander kopierades av varenda budgetkedja – och den orange platspåsen blev vårens hetaste väska.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln