Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Rihanna & Eminem når inte ända fram

Markus Larsson är ledsen för att han inte kom på några fler.

Vissa låtar varken försvinner eller tar slut.

”Love the way you lie” är en av dem.

Eminems och Rihannas uppföljare ”The monster” är däremot enklare att avfärda. 

Man vet det bara.

Det krävs inte många sekunder av Eminems ”Love the way you lie” innan du förstår att låten kommer förfölja dig i åratal.

På ett plan är ”Love the way you lie”, och den lika starka versionen ”Love the way you lie part II” som duettpartnern Rihanna gav ut i eget namn, som 80-talets största powerballader. Låten är lika emotionellt naken som ”The power of love” med Frankie Goes To Hollywood, fast med en bättre text.

Rihanna är perfekt i refrängen. Men det är Eminems verser som blästrar fast ”Love the way you lie” i ett 2000-tal som bara tillhör honom. Ingen annan hiphopartist har sålt fler skivor på 2000-talet. Och i ”Love the way you lie” öppnar han dörren till ett våldsamt lägenhetsbråk och flyttar upp det till toppen av poplistorna. Ingen behöver lyssna med ett glas genom väggen. Alla kan höra hur ett destruktivt par ”med grus i rösterna” skriker varandra i bitar.

När Eminem spelade in ”Love the way you lie” till albumet ”Recovery” från 2010 ville han återvända till två element som präglade början av karriären: adrenalin och aggressivitet. Och det finns ingen plats för ordlekar och chockeffekter. Orden står för sig, utan extra dipsås. Gästversen i Rihannas version, ett av Eminems obehagligaste och mest förtvivlade utbrott, får mig nästan att vända bort ansiktet:

”You hit me twice, yeah, but who’s countin’? I may have hit you three times, I’m startin’ to lose count.”

”The monster” är varken lika otäck eller bra. Där ”Love the way you lie” är djupt obehaglig är ”uppföljaren” mest en trudelutt om att bejaka sitt inre monster. Em och Rihanna har en betydligt större distans till texten.

Samtidigt är ”The monster” det mest glädjande singeln som hittills har släppts från Eminems kommande album ”The Marshall Mathers lp 2”. ”Rap god” framstår alltmer som ett verbalt Yngwe Malmsteen-solo och det går inte ens att mata ankorna med Beastie Boys-stökiga ”Berzerk”.

Men det är bara några kugghjul av en större helhet. ”MMLP2” läckte alldeles nyss och verkar spontant vara det bästa albumet Eminem har släppt sen ”The Eminem show”.

Följ ämnen i artikeln