Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

SVT om tittarraset: ”Vi ska tänka om”

Publicerad 2014-03-11

Thomas Hall: ”Vi hör er – vi fattar”

Raset är brutalt.

Melodifestivalen tappade 800 000 tittare jämfört med förra årets final – och slog bottenrekord för 2000-talet.

– Vi hör er, vi fattar och vi ska tänka om, säger Thomas Hall, nöjeschef på SVT.

Friends arena var fylld till bristningsgränsen när Sanna Nielsen, 29, tog emot publikens hyllningar i lördags.

Tv-sofforna gapade tommare.

Finalen i Melodifestivalen tappade 800 000 tittare jämför med förra året. Och stod för den lägsta publiksiffran under 2000-talet.

”Inte någon dåres försvarstal”

Thomas Hall, nöjeschef på SVT, tror att streamingtjänsten Netflix är en av de viktigaste anledningarna till tappet.

– I den nya värld vi lever i där Netflix har 850 000 hushåll som abonnenter så är det klart att det påverkar tittarsiffrorna för oss.

Årets final sågs av 3,3 miljoner tittare, jämfört med förra årets notering på 4, 1 miljoner.

Netflix lanserades i Sverige hösten 2012. De kommenterar inte hur många abonnenter de har.

– De hade inte lika många kunder förra året. Det här är inte någon dåres försvarstal, jag försöker inte komma undan det faktum att vi har tagit till oss att årets innehåll uppenbarligen inte levt upp till de högt ställda förväntningarna. Men det är färre som väljer att titta på tv i dag, säger Thomas Hall.

Ska locka tillbaka tittarna

Han tror det blir svårare och svårare att tangera de toppnoteringar som Melodifestivalen haft de senaste åren. Men siktet är inställt på att locka tillbaka tittarna till nästa år.

– Det finns gott om tid under det övriga året att titta på program på Netflix, som ingen annan har sett och som du inte kan prata med någon om. Det är kul att se på något som även andra ser på, något man kan diskutera sedan, säger han.

Är allt Netflix fel?

– Nej, men allt sitter ju ihop. Det faktum att vi inte nått upp till förväntningarna innehållsmässigt, kombinerat med att det finns ett nytt tv-landskap fullt av möjligheter där ute som tävlar om vad tittarna ska se på lördagskvällen.

Vad ska ni förändra innehållsmässigt?

– Vi har förstått att det var något som saknades i årets programserie. Och det här ska nu utvärderas länge och noga.

Även antalet röster minskade kraftigt i år jämfört med finalen 2013. I lördags inkom knappt 1,2 miljoner röster till SVT, ett tapp på 450 000 röster. Något som Melodifestivalens projektledare, Maria Ilstedt, misstänker kan bero på ett förändrat tv-tittande.

– Människor kanske inte tycker det är lika roligt att rösta längre. Däremot hade vi ju högsta någonsin på Twitter och så vidare, det kan ju vara så att tittarbeteenden håller på att ändras i Sverige, säger hon.

Följ ämnen i artikeln