Mulberry släpper ny ”billig” kollektion
Uppdaterad 2014-06-03 | Publicerad 2014-06-02
Kolla in alla nya väskor här!
Det brittiska väskmärket Mulberry ville bli ett lyxmärke i stil med Prada och höjde priserna till skyarna. Men försöket föll platt – försäljningen sjönk och nu har de tvingats tänka om.
För att vända den nedåtgående trenden släpper nu Mulberry en ny billigare kollektion kallad ”Tessie”. Den består av fyra olika modeller och stilen liknar de väskor märket först lanserade när de startade på 70-talet.
– ”Tessie”-kollektionen är inspirerad av den enkla, praktiska stilen från våra tidiga kollektioner då varje väska var skapad för ett visst användningsområde, säger en talesperson för Mulberry till brittiska Vogue.
De nya väskorna kostar mellan 5 400 - 7 800 kronor, att jämföra med deras berömda ”Alexa”- och ”Bayswater”-modeller som ligger på mellan 10 000 - 20 000 kronor.
Märkets försök att profilera sig som superlyx var en plan från den förre vd:n Bruno Guillon, som ville göra märket mer exklusivt för att tilltala köpstarka kunder. Men försäljningen sjönk och när han slutade i mars i år lade företaget om sin kurs. Den här nya ”budget”-kollektionen är det första steget mot att locka tillbaka tidigare kunder och tävla mot populära väskmärken som Michael Kors.
Du hittar alla ”Tessie”-väskorna i bildspelet.
Vad tror ni – kan de här stilrena klassikerna få fart på försäljningen igen? Och ge Michael Kors en match?