Idol betalade hotellet med skattepengar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-12

Kommunen i Luleå betalade 145.000 kronor – tv-bolaget krävde att notan skulle hemligstämplas

Peter Jihde var programledare för ”Idol”. Nu avslöjas att hotellnotan i Luleå – 145.000 kronor – betalas med skattemedel.

När kön av hoppfulla ringlade lång utanför Stadshotellet i Luleå var beslutet redan taget.

Skattebetalarna i Luleå kommun skulle betala TV4-programmets hotellnota, avslöjar NSD.

Kommunen pungar ut med nästan 145.000 kronor plus moms – och man betalade ännu mer för Körslaget.

Hotellnotan är på sammanlagt elva sidor och kommer att sättas på kommunens konto för marknadsföring.

Kostnaden för Peter Jihde och de andra som jobbade med Idol hamnade på sammanlagt 144.010 kronor – plus moms, rapporterar NSD:s reporter Jan Bergsten.

För pengarna har Idol-gänget fått hotellrum och andra lokaler för inspelningen på Stadshotellet den 28-31 mars.

Ville hemligstämpla

Företrädare för produktionsbolaget Meter film & television ville dessutom att Luleå kommun skulle hemligstämpla hela överenskommelsen.

Det stoppades i sista stund av kommunens jurist.

– I deras förslag till avtal fanns en passus att allt skulle vara sekretessbelagt. Jag förklarade att så kan man inte skriva för det måste kommunen själv pröva. Kommunen kan tvingas att lämna ut uppgifter eller handlingar, säger kommunjuristen Eva Beselin till tidningen.

Det slutade med att kommunen skrev på ett avtal där man lovade att underrätta tv-bolaget om någon begärde ut de allmänna handlingar som visade att det skrivits ett avtal.

Betalade för Körslaget också

Beselin gick också med på att avtalet innehöll formuleringen "Kommunen ska sedan en begäran om utlämnande av allmän handling eller uppgift om sådan inkommit, kontakta Meter för att efterhöra Meters uppfattning om sekretess bör gälla för efterfrågad information".

Skattebetalarna i Luleå har betalat för TV4-produktioner tidigare. Sist gällde det programmet Stadskampen, där Luleå kommun betalade cirka 200.000 kronor. I Boden fick skattebetalarna lägga 125.000 kronor till den senaste TV4-succén Körslaget. Då är inte annonskampanjen som ska få folk att rösta på Bodenkören medräknad.

– Det blir en kamp mellan städerna om vem som ska få produktionerna, säger kommunens utvecklingschef Jörgen Eriksson till NSD.