Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Hitmaskinen från Melodifestivalen skriver musiken när ”Så som i himmelen” blir musikal

Uppdaterad 2018-01-29 | Publicerad 2018-01-16

Nu är det klart vem som skriver musiken när Kay Pollaks succéfilm ”Så som i himmelen” blir musikal på Oscarsteatern i höst:

Fredrik Kempe – hitmaskinen som vunnit Melodifestivalen fyra gånger.

– Man går bara in i ett sådant här projekt om man känner något i hjärtat, säger den 45-årige kompositören.

Kay Pollak-filmen är en av 2000-talets största svenska filmframgångar. Över 1,5 miljoner biobesökare. Oscarsnominering. Publiksuccé även i utlandet.

Michael Nyqvist (1960-2017) spelar dirigenten som kommer till en norrländsk by, tar sig an byns kyrkokör och sedan blir det både kärlek och andra förvecklingar.

”Gabriellas sång” med musik av Stefan Nilsson och text av Py Bäckman, i filmen framförd av Helen Sjöholm, är den enda musik som blir kvar från filmen när musikalen har premiär på Oscarsteatern i Stockholm 13 september i höst.

– Det är likadant som när jag skrev musiken till Jonas Gardell-musikalen ”Livet är en schlager”. Där fanns också en låt alla kände till, ”Aldrig ska jag sluta älska dig”, säger Fredrik Kempe.

Alla kan ”Gabriellas sång”

Han ska nu skriva 12-13 sånger till första akten, 10-11 till andra. Men han tycker det känns bra att det finns en låt publiken redan har ett förhållande till.

– Spotify och så som radion fungerar nu… det är bra att ”Gabriellas sång” redan finns där i allas medvetande. Det kommer inte bli som i en Andrew Lloyd Webber-musikal där man spinner, spinner, spinner kring samma låt. Men jag kan lova att vi laddar upp för att ”Gabriellas sång” ska få en magisk position i föreställningen.

Kay Pollak är entusiastisk över samarbetspartnern:

– De sista tio åren har vi fått många förfrågningar om att göra musikal av ”Så som i himmelen”. Manuskriptet till musikalen har jag skrivit tillsammans med min fru, Carin Pollak. Det var en utmaning att hitta en kompositör som musikaliskt kan gestalta berättelsens norrländska miljö, människornas utveckling och dramatiken. Det är ju inte Broadway stepp och höga bensparkar precis! Utan sångerna ska bära dramatiken, dess vemod, humor och kärlek. Så vi var väldigt tacksamma när Vicky (von der Lancken) kom med förslaget och Fredrik Kempe tackade ja, säger Kay Pollak.

”Det är hemligt”

De flesta förknippar förstås Kempe med Melodifestivalen. Han har skrivit vinnarlåtar åt Charlotte Perrelli, Malena Ernman, Eric Saade och Sanna Nielsen. Andra tävlingsbidrag och hits åt Måns Zelmerlöw, Sarah Dawn Finer, Anton Ewald, Linus Svenning, Oscar Zia, Alcazar och Samir & Viktor. I år tävlar Jessica Andersson och Rolandz med hans låtar.

– När jag först började med musik, var det mycket musikteater. Hundra föreställningar av ”Les Misérables” sätter sina spår. Och den svenska folktonen finns där också, pappa spelade dragspel och jag fiol tillsammans.

Är artisterna klara för musikalen? Skriver du direkt för vissa personer?

– Det är alltid enklast om man vet vem som ska sjunga. Men det är ju hemligt… några är klara, andra inte, säger Fredrik Kempe.