Retuscherar modell – större
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-31
Kappahl: "Man borde lagstifta om ett lägsta BMI"
Kappahl kör med retuscherade bilder i sin höstkampanj.
Men knappast så som ofta görs.
Den kvinnliga modellen gjordes nämligen – större.
Inför sin stora höstkampanj valde Kappahl att anlita den sydafrikanska modellen Georgina Greenville.
Men när bilderna levererades fick man problem.
Kvinnan på bilderna var nämligen – för smal.
Vill ej använda underviktiga
Därför valde företaget att lägga på några extra kilon.
– Jag kan inte ställa upp på de sjuka idealen i modebranschen, säger Anne-Marie Blad, marknadsansvarig för Kappahls damkollektion till Dagens Media.
Enligt företagets policy ska man inte använda modeller som kan uppfattas som underviktiga.
"Lagstifta om BMI"
– Vi är väldigt måna om att inte ha modeller som går åt det anorektiska hållet, det finns också med i uppdraget till vår reklambyrå, säger Anne-Marie Blad.
Till Dagens Media säger hon att det borde "lagstiftas om ett lägsta BMI".
– Varken jag eller Kappahl kan stå för de här sjuka idealen som finns inom modevärlden, jag tycker att det här helt förfärligt.