Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Enar, Einar

Starkt Hjort! Han är årets bästa designer

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-21

Roland Hjort från Whyred tilldelas Cafés stora modepris

I tio år har Whyred finslipat sin vardagsvackra look.

Höstens kollektion är den vassaste hittills, menar tidningen Café som nu väljer Roland Hjort till årets designer.

Och chefsdesignern är nöjdare än någonsin.

– Jag har överträffat mig själv. Höstkollektionen är sjukt bra, säger han.

Roland Hjort har utsetts till årets bästa designer.

Det är goda tider för Whyred. Förra året fick Roland Hjort Elles pris för årets designer. Och i år är det dags igen. Lagom till tioårsjubileet av märket tar han emot ännu en utmärkelse – Cafés stora modepris för årets bästa designer. Inte särskilt konstigt alltså att Hjort strålar av självsäkerhet när han möter pressen.

– Jag är stolt över utvecklingen på Whyred, och hur välgjord herrkollektionen är, säger han.

Märket startades i liten skala av Roland Hjort, Lena Patriksson-Keller och Jonas Clason, år 1998. Sedan dess har samma röda tråd slingrat sig genom kollektionerna. Roland Hjort använder gärna ordet vardagsfin för att beskriva sina kläder. Enkelheten har alltid varit viktig.

– Det finns en bärbarhet och en klassisk grund. Men samtidigt en lekfullhet, säger han och ler nöjt.

Militärmode

Whyreds olika sidor syns också tydligt i höstkollektionen, där klassisk enkelhet och lekfullhet går hand i hand. Själv tycker Roland Hjort att den är ”sjukt bra”. Delvis kanske för att han nu har gett särskilt tydligt uttryck för sin välkända fascination för militärkläder.

– Jag har alltid varit intresserad av uniformer, och brukar bläddra i militärtidningar. Jag är inte intresserad av krig, utan mer av funktionaliteten, och den typen av lösningar, säger han och exemplifierar med Burberry-rocken och parkasen.

Samtidigt gör Roland Hjort på Whyred-vis något mer av det seriösa och klassiska. Hans lek med kontraster gör att märket inte bara kan klassas som typiskt svenskt minimalistiskt.

– Uniformerna har till exempel speciella skärningar som ger en helt annan vinkel på plagget. Det handlar om enkla grunder, men att man leker med det, säger han.

Inspiration av Hitchcock

Som vanligt söker Roland Hjort inspiration i konsten och filmens värld snarare än av andra designers. I slutet av oktober lanseras därför ett konstprojekt, som än så länge är hemligt. Och höstkollektionen har inspirerats av Hitchcock-filmer – och av män som Cary Grant.

– Han spelar alltid käckt preppy, och hos Hitchcock hamnar han alltid i trubbel.

Mot den manliga preppynörden ställer Roland Hjort – femme fatalen.

– Det är hon som drar in honom i trubbel. Hos Hitchcock är tjejen alltid lite farlig, och han är en torrboll. Lite så har vi tänkt.

Roland Hjort såg bland annat Marilyn Monroe framför sig, och hennes dubbelnatur. Visionen är en galaklänning under en stor trenchcoat.

– Man kan leka med det glamorösa och testa att blanda långt och kort. En kort kavaj på en lång skjorta, till exempel, säger han.

Mer personliga män

Framöver kommer Roland Hjort fortsätta att utveckla Whyred, och ”växa med värdighet”. Märket går bra internationellt, i till exempel Japan och USA. Och här i Sverige tycker Roland Hjort att männen börjar få upp ögonen för mer mode.

– All uppmärksamhet kring herrmodet lättar upp i alla delar av Sverige, så folk vågar vara mer personliga nu. Det är ju det man hoppas på, att den vanliga svenska mannen blir mer och mer personlig, klädmässigt.

Vad tycker du är hetast i höst?

– Jag tror på den långa rocken. Dubbelknäppt. Och uniform, som vi gjort. Även för kvinnorna är det lite längre rock som gäller, med volym uppe och nere. Längden på kjolen är också viktig. Och chinos, byxorna är jättestarka.

Följ ämnen i artikeln