Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Avslöjar konflikterna som spräckte ABBA

Publicerad 2013-12-21

Agnetha Fältskog i ny dokumentär: ”Det var verkligen en jobbig tid”

SVT 1 lördag 20.00

Än i dag är hon en motvillig stjärna.

I en ny BBC-dokumentär talar Agnetha Fältskog ut om konflikterna inom ABBA, scenskräcken och sorgerna.

– Det var jobbiga tider, säger hon.

I den brittiska dokumentären "Agnetha Fältskog - från Abba till i dag" porträtteras Agnetha Fältskog från solokarriärens början som 15-åring till årets comeback med plattan "A".

Från att ha levt ett normalt liv i Jönköping skulle hon inom kort bli världsberömd tillsammans med Anni-Frid Lyngstad, Björn Ulvaeus och Benny Andersson. Med omkring 370 miljoner sålda album i världen är Abba Sveriges största musikexport genom tiderna.

Men det hade sitt pris. Ryktesspridning, interna konflikter, en kamp mot scenskräck och skilsmässor.

Slutligen knäcktes bandet och medlemmarna gick egna vägar.

Krigade om sångerna

Under succéåren gick det rykten om att det ofta skar sig mellan Agnetha och Anni-Frid.

Dynamiken inom bandet kunde påverkas av så enkla saker som sångfördelning.

– Det har skrivits mycket om att vi inte var vänner. Visst, det var mycket irritation för att vi var trötta. Men vi hjälpte också varandra, säger Agnetha i dokumentären (där Anni-Frid inte medverkar)

Det var upp till Björn och Benny att välja vem som skulle sjunga på låtarna.

– För det mesta var det "Agnetha har två låtar nu. Det är min tur", säger Björn Ulvaeus i dokumentären.

Männen uppmuntrade också Agnetha Fältskog till att skriva fler låtar. Men hennes insatser på den fronten i Abba-katalogen är få.

– Hon kanske kände sig avskräckt på grund av oss, säger Benny Andersson i dokumentären.

Fältskog bekräftar den känslan.

– Det fanns en tid när jag kände "hur kan jag komponera med de här killarna?". Så jag fick ta ett steg tillbaka. Men de ville alltid att jag skulle skriva. Men jag kände att låtarna inte var tillräckligt bra, säger Agnetha.

Pressen spekulerade i relationerna

Den mest lustfullda perioden i hennes Abba-karriär kom i samband med att "Dancing queen" spelades in, omkring 1975.

– Jag kommer inte ihåg studioarbetet som arbete. Utan det var roligt, säger hon.

Succén fortsatte och låten blev listetta i nio länder. Och plattan "Arrival" blev bandets kommersiella höjdpunkt.

Med succén följde en Abba-mani som var som värst i Australien.

Det blev för stort för Agnetha Fältskog.

– Man påverkas verkligen när det blir för mycket. Och det kunde jag känna i Australien. För det var verkligen feber, säger hon.

Hon kände sig inte alls hemma i yran, och egentligen trivdes hon inte så bra på scenen heller. Ulvaeus beskriver att hon verkade skraj innan spelningar.

– Jag hade problem med att stå på scen. Man är fokuserad och nervös, säger hon.

Men nu var hon en något motvillig superstjärna och även sexsymbol. Tabloidpressen spekulerade gärna i Abba-medlemmarnas inre relationer. Särskilt stort intresse blev det när Björn och Agnetha skulle skiljas.

– Det var jobbiga tider, säger Agnetha.

– Det faktum att vi separerade var värre än det pressen skrev. Så såg vi det, säger Björn.

Abbas plan var att slå igenom stort i USA. Man valde att hålla ihop bandet, trots Agnetha och Björns sorger.

Separationen en plåga

Den stora världsturnén 1979 blev en plåga för henne.

Inom kort skulle separationen också synas i deras kreativa arbete, med låten "The winner takes it all". En "göra slut"-låt, skriven av Björn Ulvaeus.

– Kanske var det ett sätt att få det ur mitt system. Att skriva texten och låta henne sjunga var en rening. Vi fick ut det på ett stort sätt, säger Björn.

– Det var en utmaning att göra låten eftersom den låg så nära verkligheten, säger Agnetha.

1981 skilde sig Benny och Frida. Gruppen fortsatte jobba. Konflikterna syntes inte utåt.

Abba gick in i studion och gjorde den sista skivan "Visitors".

– Då hade det plötsligt blivit tungt att jobba. Det var inte roligt att spela in, säger Agnetha.

Ulvaeus beskriver att uppbrottet började 1982 och fortsatte gradvis. Agnetha och Anni-Frid gick vidare till soloprojekt medan Björn och Benny fortsatte sitt samarbete.

– Vi var trötta efter Abba-tiden. Frida och jag ville inte höra musiken igen, säger Agnetha.

Livskris efter dödsfallen

Fältskog gjorde tre soloplattor på engelska (som sålde bra i Sverige och i andra länder).

Ändå valde hon att dra sig tillbaka efter tjugo år i rampljuset. Hon fick ett rykte om sig att vara något av en enstöring. Dessutom fick hon en livskris när hon förlorade sina föräldrar i mitten av 1990-talet.

– Jag behövde en paus. Jag hade gjort så mycket. Jag ville vara hemma med barnen, hästarna och hundarna. Så det var några år som jag inte gjorde så mycket, säger hon.

2004 släppte hon plattan "My colouring book" som innehöll tolkningar av melankoliska låtar från hennes ungdomstid.

2011 blev hon kontaktad av låtskrivarna Jörgen Elofsson och Peter Nordahl. Det mötet resulterade i plattan "A".

Då hade Agnetha inte sjungit på tio år och hon behövde sånglektioner för att testa och hitta sin röst.

I dokumentären berättar hon om sin tvekan att på nytt stå på scen.

– Det är inte min starka sida.

Men i november 2013 uppträdde hon med Gary Barlow under en välgörenhetskonsert i London.

Det var Abba-ikonens första liveframträdande på över två decennier.