Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Vrålsnyggt, gripande, suggestivt – och svenskt

GÖTEBORG. Totalt över 500 filmer.

”Stockholm stories”, ”Hallåhallå” och ”Tommy” är tre mycket sevärda svenska premiärer på årets filmfestival.

Hann knappt lämna Guldbaggefesten i tisdags morse – det sista jag såg var Ingvar Hirdwall på väg in på ­diskoteket vid tretiden, förmodligen gick ”Martin Becks granne” bara fel, sedan delade jag taxi hem till Söder med Adam Pålsson – förrän det var tidig uppgång och dags för schemaläggning inför den 37:e

upplagan av film­festivalen i Göteborg.

Ralph Fiennes kommer hit,

sprider lite stjärnglans och

hämtar sin ­Honory Dragon Award. Monty ­Python-medlemmen Terry Gilliam likaså, hans ”The zero theorem” är en skönt skruvad framtids­dystopi.

Och så en lång rad svenska ­premiärer.

Är nyfiken på Andreas Öhmans (”I rymden finns inga känslor”, ”Bitchkram”) nya. ”Remake” är ett relationsdrama som han verkar ha gjort lite gerillastyle i New York. Ännu mer på Henrik Hellströms ”The quiet roar”, trailern är ­oerhört suggestiv.

Har sett Maria Bloms nya ­”Hallåhallå” som drar mer åt ”Masjävlar”-hållet än ”Nina Frisk”. Ett nedslag i den svenska landsorten (Falun) under Alliansens styre. Perssons Pack på soundtracket. Pengar som inte räcker till i slutet av månaden. Varsel på sjukhuset där nyskilda undersköterskan Disa (Maria Sid) jobbar. Och det är en – komedi …

”Stockholm stories” är en ”Short cuts”-liknande historia efter

Jonas Karlssons första novellsamling. Udda och ensamma människo­öden vars vägar

korsar varandra i storstaden.

Både gripande och rolig.

Tarik Salehs ”Tommy” är vrålsnygg Stockholm

noir i ”Snabba cash”-stil, fast ur kvinnlig synvinkel.

En drömroll för Moa Gammel.

Och så går SFI:s och SVT:s Novellfilmssatsning i ­graven. Synd, många nya förmågor har kommit fram den vägen. Hoppas att Manuel Conchas ”Batter” prisbelönas i morgon. Starkt och välspelat drama om ­rasismen i dagens Malmö.

Följ ämnen i artikeln