Vrålsnyggt, gripande, suggestivt – och svenskt
GÖTEBORG. Totalt över 500 filmer.
”Stockholm stories”, ”Hallåhallå” och ”Tommy” är tre mycket sevärda svenska premiärer på årets filmfestival.
Hann knappt lämna Guldbaggefesten i tisdags morse – det sista jag såg var Ingvar Hirdwall på väg in på diskoteket vid tretiden, förmodligen gick ”Martin Becks granne” bara fel, sedan delade jag taxi hem till Söder med Adam Pålsson – förrän det var tidig uppgång och dags för schemaläggning inför den 37:e
upplagan av filmfestivalen i Göteborg.
Ralph Fiennes kommer hit,
sprider lite stjärnglans och
hämtar sin Honory Dragon Award. Monty Python-medlemmen Terry Gilliam likaså, hans ”The zero theorem” är en skönt skruvad framtidsdystopi.
Och så en lång rad svenska premiärer.
Är nyfiken på Andreas Öhmans (”I rymden finns inga känslor”, ”Bitchkram”) nya. ”Remake” är ett relationsdrama som han verkar ha gjort lite gerillastyle i New York. Ännu mer på Henrik Hellströms ”The quiet roar”, trailern är oerhört suggestiv.
Har sett Maria Bloms nya ”Hallåhallå” som drar mer åt ”Masjävlar”-hållet än ”Nina Frisk”. Ett nedslag i den svenska landsorten (Falun) under Alliansens styre. Perssons Pack på soundtracket. Pengar som inte räcker till i slutet av månaden. Varsel på sjukhuset där nyskilda undersköterskan Disa (Maria Sid) jobbar. Och det är en – komedi …
”Stockholm stories” är en ”Short cuts”-liknande historia efter
Jonas Karlssons första novellsamling. Udda och ensamma människoöden vars vägar
korsar varandra i storstaden.
Både gripande och rolig.
Tarik Salehs ”Tommy” är vrålsnygg Stockholm
noir i ”Snabba cash”-stil, fast ur kvinnlig synvinkel.
En drömroll för Moa Gammel.
Och så går SFI:s och SVT:s Novellfilmssatsning i graven. Synd, många nya förmågor har kommit fram den vägen. Hoppas att Manuel Conchas ”Batter” prisbelönas i morgon. Starkt och välspelat drama om rasismen i dagens Malmö.