Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Kända julunder

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-06

Stjärnor som säljer trosor är den nya modellen

LONDON

Ett känt ansikte i stället för en okänd modell.

Så säljer de stora klädkedjorna underkläder.

På 1990-talet skapade H&M ramaskri och en och annan trafikincident när storbystade och då helt okända fotomodellen Anna Nicole Smith gjorde reklam för kedjans underkläder.

Men hennes och kollegornas tid är förbi i branschen.

Satsar på skådisar

Nu är det skådespelare, supermodeller och andra kända ansikten som ska sälja produkterna. H&M satsar i år på den franska skådespelerskan Emmanuelle Béart.

De är långt ifrån ensamma.

I Storbritannien har fenomenet döpts till ”Cele-bra-ties”.

Egna märken

I år syns exempelvis Sarah Harding, sångerska i Girls Aloud, och både Jade och Lizzie Jagger i olika julkampanjer. En reklamfilm på nätet där Kate Moss gjorde avklädd reklam för Agent Provocateur sänkte företagets hemsida.

Dessutom har många kändisar egna underklädesmärken som slåss om utrymmet på marknaden. Supermodellen Elle MacPhersons märke Intimates är de populäraste underkläderna i Storbritannien.

Idealen förändras

Bakgrunden till trenden är förändrade skönhetsideal och nya typer av kändisar.

– Stjärnor som Marilyn Monroe eller Jayne Mansfield skulle aldrig ha lanserat sin egen kollektion underkläder. Men i dag, då flickor som Katie Price (känd som Jordan, reds anm) och Caprice är förebilder, har en stor byst blivit något att vara stolt över, säger Joanne Holmes, uppköpare på affärskedjan Littlewood till Daily Telegraph.

Michelle Mone, kvinnan som skapade trenden, väntar på nästa grej.

– Efter att ha jobbat så många år med kändisar undrar jag vad som händer härnäst. Kanske borde jag hitta en tjej på gatan.

Jens Kärrman

Följ ämnen i artikeln