Maidens metalfyrverkeri

Uppdaterad 2013-08-01 | Publicerad 2013-07-14

Rockjättarna når inte ända upp till tidigare fullpottarna

2005: Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus.

2008: Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus.

Det är vad Iron Maiden har att mäta sig mot på denna ­tredje nostalgivända under 2000-talet, ett svindlande fullpottfacit som få andra grupper i genren kan konkurrera med.

Och som dessvärre inte heller blir ­något efterlängtat hattrick.

En kväll som det här handlar mycket om detaljerna. Det är där det skiljer, i de brytpunkter som gör att spelningarna ­inte blir ­utbytbara och inbördes över­flödiga.

De teknikaliteter som innebär att Bruce Dickinson i tredjenumret ”The prisoner” arbetar sig ut på scenens allra yttersta vänsterkant och tycks försöka nå läktarna rent fysiskt. Att Janick Gers ­efter bara versstrofer i ”2 minutes to ­midnight” hinner gå igenom hela sin ­repertoar av piruetter och poser, eller att frontmannen i samma nummer kör några Joey Tempestska luftvarv med mikrofonstativet.

Löjligt välrepeterad

Det är sådana enskildheter som gör att inget känns slitet, ­inte ens då konserten i mångt och mycket är en repris på den vi fick i Malmö för en halv vecka sedan. Däri finns de nödvändiga spetsningarna som tar en konsert från angenäm till oumbärlig.

Förvisso är Iron Maiden på en kompetensnivå där gruppen egentligen inte ­behöver ­anstränga sig för att ge publiken en show den kräver och är värd. Sådant kan ensemblen troligtvis göra i halvslumrande tillstånd, med mindre ­ansträngning än det krävs för att bära ut soporna och hämta in tidningen. Sextetten är så löjligt välrepeterad och minutiöst förberedd att den kan gå ut och bara arbeta - och ­ändå prestera långt ­högre än många ­genrekonkurrenter.

Väckelsemöten

Samtidigt har metal­giganterna också något svårslaget att tävla mot, nämligen sig själva. Vid de två tidigare tillfällen då de helhjärtat har spelat ut nostalgikorten ­under 2000-talet, för åtta och fem år ­sedan, har detta ­resulterat i lyckliga väckelsemöten. Rakt igenom värda de fullpottbetyg som föreställningarna också har belönats med i Aftonbladet.

En sån svindlande toppnivå orkar sig inte riktigt denna ­Sverigefinal upp till. För även om mycket är mycket bra - det ­hemska ljudet på Friends Arena icke ­inräknat i ekvationen - är det också ­sällan som bandet tycks lägga i den där extra överväxeln som utgör differens ­mellan erkännande och extas.

Skillnaden ligger i detaljerna

Att ”The clairvoyants” svettigt klaustrofobiska feberstämning svalnar redan efter en minut känns därför ganska så beklagligt. Liksom att Dickinson inte skjuter i väg tonerna med full Spitfire-acceleration i ”Aces high”, eller att ”Running free” tar den ­finalposition som ”Hallowed be thy name” borde ha haft.

Kalla det detaljer, men det är där skillnaden ligger. Också ­mellan ett fantastiskt metalfyr-verkeri och en klockren femetta.

Då tar kärleken favoriten i hamn

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

1. Moonchild

Vad skriker spåmannen? ”Iiiiiaaaaaah”, enligt Bruce Dickinson - som redan i första ­refrängen fyrar av ett gällt tjut. Och avslutar med ett tokskratt. God start.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

2. Can I play with madness

Gnistkvastar och höga skutt över medhörningslådorna. Koskälla, värdighet och hitkänsla i ett och samma krut­paket. Har dock låtit skarpare.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

3. The prisoner

Kvällens första ”scream for me, Stockholm” strax före solot. ”The number of the beast”-fest i sex sexigt sköna minuter, trots ett ovanligt artigt och sansat mottagande på golvet.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

4. 2 minutes to midnight

Många händer i luften, många strupar öppna. Rimligt om ­något, då detta ”Powerslave”-rapp knappast förtjänar något annat.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

5. Afraid to shoot strangers

Den sobert blå känslan är ­avsevärt stiligare i en nedsläckt konsertsal än en halvljus utomhusarena.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

6. The trooper

Galoppmetal deluxe med extra allsångstopping.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

7. The number of the beast

Meterhöga helvetesflammor, elakt stirrande Eddie-ögon i fonden och en gummidjävul ­ i högerhörnet. En utarbetad klassiker som bandet - ­handen på hjärtat - faktiskt kan låta vila någon turné nu.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

8. Phantom of the opera

Värdefullt old school för hardcorefansen, obskyrt för ­genomsnittslyssnarna - som tycks ta tillfället i akt att fylla på ölmuggarna. Synd för dem, då de missar en lyxig NWOBHM-juvel som återigen plockats fram för offentligt uppskattande.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

9. Run to the hills

På skiva närmast allergisk, live oumbärlig. Refrängen är upplyftande arenaklättrande hårdrocksguld som alltid är bäst just här, just nu.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

10. Wasted years

Kolla in Steve Harris basrusch från vänster till höger under ­solot. Den är alltid där, på precis samma ställe. Men likväl en småsak som ger extra raketbränsle åt denna ”Somewhere in time”-singel.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

11. Seventh son of a seventh son

Pampigt vacker progmetal med en sex meter hög docka i fonden. Lika dramaturgiskt viktig för helheten som ”Rime of the ancient mariner” under ­”Somewhere back in time”-­turnén. En extra elegant knorr är då gruppens livekeyboardist, iförd dödsmask och svart kåpa, får göra ett kort gästspel på scenen bakom ett galler av orgelpipor­.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

12. The clairvoyant

Jämfotahopp och en spåkulerullande stämning som inte lyckas rotera ända upp på ­läktaren. Synd på ett så rart stycke.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

13. Fear of the dark

Fyra hi-hatslag räcker. 56 613 är med från start, Friends Arena är ett hav av vajande mobil­displayer och kärleken tar ­denna livefavorit i hamn.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

14. Iron Maiden

En punkig påminnelse om rötter och ursprung. Hård, ruffig och fräckt illustrerad med bandets maskot i bakgrunden.

Extranummer:

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

15. Aces high

En Dickinson i flygarmössa ­snålar återigen på de riktigt ­höga tonerna i refrängen.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

16. The evil that men do

Sätter punkt för ”Seventh son of a seventh son”-inslagen med bjärta fyrverkerier och ystert publikunderstöd.

Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus Betyg: 1 av 5 plusBetyg: 1 av 5 plus

17. Running free

En final som får många händer i luften och en insprängd bandpresentation. Samtidigt inte den explosiva konklusion ­aftonen behöver.

ANNONS