Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Vissa filmtitlar är helt obegripliga

Varför heter filmer saker?

Titlar kan vara obegripliga, intetsägande, fåniga och till och med smaklösa. Luc Bessons senaste är mest bara konstig  …

Ibland undrar man hur filmskapare, producenter och filmbolag tänker. Särskilt när filmer har titlar som man inte förstår poängen med förrän efter att man har sett filmen. Eller som i fallet med Ella Lemhagens ”Kronjuvelerna” (2011), där titeln inte blev begriplig förrän man hade sett den längre tv-versionen.

Frågan är ändå om inte Luc Bessons senaste tar priset i dumhet.

”Farväl till maffian” är en hyfsad svensk titel på denna actionkomedi. I original heter den ”Malavista”.

Det är namnet på familjens hund i filmen. En byracka vars roll är väldigt betydelselös. Man skämtar om att den luktar illa i en scen. Den biter ihjäl en maffiagubbe i en annan. Sedan spelar hunden i stort sett ingen roll alls.

Hur tänkte Luc Besson & co? Skulle biobesökarna vara så nyfikna på vad Malavista är för någonting, att de rusar till biografen för att ta reda på det? Tyckte de namnet bara lät coolt?

Det är ungefär som om Anna Odells ”Återträffen” skulle ha hetat ”Pelikan”, bara för att några i filmen tar en öl på den krogen i en scen. Eller som att spännande thrillern ”Prisoners” skulle ha hetat ”Leksak”, bara för att en sådan spelar viss roll i några scener.

 – Varför Malavista? kommer att bli första frågan nästa gång jag träffar Luc Besson.

Han kommer att bli skitsur, då surhet är något av hans normala tillstånd i mötet med journalister.

Titeln var förstås bestämd sedan tidigare och har även sin bäring i intrigen.

Men med tanke på att regissören Daniel Lind-Lagerlöf (1969-2011) med största sannolikhet omkom genom att trilla i havet när han förberedde en av filmerna i Fjällbacka-serien, känns titeln på förra månadens film – ”Havet ger, havet tar” – tämligen smaklös.

Följ ämnen i artikeln