Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Roger Rodas änka stämmer Porsche

Uppdaterad 2014-05-14 | Publicerad 2014-05-13

Kristine Rodas, som var gift med föraren av bilen som krävde Paul Walkers och hans eget liv, stämmer Porsche.

Enligt änkan var det en felkonstruktion av både bilen och fjädringen som låg till grund för olyckan.

– De kunde ha överlevt, hävdar änkans advokat Mark Geragos.

Det var den 30 november förra året som skådespelaren Paul Walker och hans affärskompanjon Roger Rodas omkom i en bilolycka i Los Angeles.

En utredning som Los Angeles-polisen gjorde efter olyckan visade att bilen, en Porsche Carrera GT, färdades uppskattningsvis i mellan 130 och 150 kilometer i timmen, vilket utredarna anser vara anledningen till att Rodas tappade kontrollen över bilen.

Kort därefter flyger bilen in i ett träd och fattar eld. Bara sekunder senare dör Roger Rodas och Paul Walker.

”Bilen var felkonstruerad”

Men enligt änkan Kristine Rodas, som nu lämnat in en stämningsansökan mot Porsche, berodde kraschen på att bilen var felkonstruerad redan från början.

I stämningsansökan, som LA Times tagit del av, hävdar Kristine Rodas via sin advokat Mark Geragos att bilen inte kan ha kört mer än 90 kilometer i timmen vid olyckstillfället.

Trots att Roger Rodas ansågs vara en mycket erfaren förare, lyckades han inte parera sladden när höger bakhjul – enligt stämningsansökan på grund av en felkonstruktion – plötsligt svängde vänster, skriver Mark Geragos i ansökan.

Det är alltså det felande hjulet som ska ha orsakat sladden vilket fick bilen att slå i trottoarkanten, snudda ett träd för att därefter kollidera med en lyktstolpe och ett andra träd.

Vid det laget hade Porschen snurrat runt vilket, när den sedan slog i det tredje trädet, fick den att delas i två delar och fatta eld. Roger Rodas tros då redan ha omkommit, medan Paul Walker dog sekunder senare i det eldhav som uppstod.

Kunde ha överlevt

Båda männen skulle dock ha överlevt om Porsche vidtagit korrekta säkerhetsåtgärder, som att installera skyddsbur kring förarkupén och en säker bensintank, hävdar Mark Geragos.

Den svenske motorjournalisten Peter Ternström intygade för Aftonbladet i december 2013 att bilen ”känns nyckfyll och svårkörd”.