Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

”Ingen kan vara oberörd”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-07

Så var första repetitionen på scen i Göteborg

På lördag drar första deltävlingen i schlagercirkusen igång.

Aftonbladet.se:s schlagerreporter Torbjörn Ek satt med på den första repetitionen på scen i Göteborg.

Så här beskriver han artisternas dagsform och iscensättningar.

Startfältet i Göteborg Face 84, E-Type & The Poodles, Christer Sjögren, Brandur, Michael Michailoff, Suzzie Tapper, Velvet och Amy Diamond.

E-type & the Poodles – Line Of Fire

”Refrängen sitter okej, men det här repet är riktigt lojt. E-Type lallar runt och ser nästan förvirrad ut och avslutar första genomkörningen med att anfådd sucka:

– Vilken tur att man inte är en riktig artist, då måste man ju både sjunga och dansa och grejer.

Funderar på om Poodles-sångaren Jacob Samuel har komplex för sin längd intill långlånga E-Type. Han har i alla fall rejäla klackar för att komma i närheten i höjd...

Så kom bomberna - äntligen! Det kostar en del med pyro, så man väntar till sista repet, men då blev det desto mer!”

Face-84 – Alla gamla x

Face-84 sjunger om att ha en hönsnätsbur med alla gamla ex i. Och ja! De har en hönsnätsbur med sig upp på scenen! Nu spekulerar vi i pressen bara över om Christer Björkman kommer sitta i buren eller inte...

Klackarna är extremhöga på Face-84-sångerskan och så får hon också hjälp av en scentekniker att ta sig upp för den svagt lutande rampen till delen av scenen där hönsnätsburen står.

Det blir visst ingen som blir inlåst i hönsnätsburen. Jag känner mig nästan lite lurad. Hur kul hade det inte varit med två gamla ex som faktiskt satt där och skämdes? Wille Craaford borde väl kunna bjuda till lite och hoppa in i den där buren”.

Velvet – Deja vû

”Klockan är inte ens lunch. Velvet har hunnit få på sig sin femte outfit. Är det schlager så är det.

Jennie Widegren från Bounce har koreograferat Velvets disconummer. Tillsammans med Tine Matulessy, en av de huvudansvariga för koreografin i Melodifestivalen, går hon igenom med Velvet och dansarna hur numret ska göras på bästa sätt.

Velvet får Carolafläkt. Det blir blåsigt för Jenny "Velvet" Pettersson. Masen har släpat fram en fläkt som ger bra vind i håret på henne och de tre dansarna”.

Brandur – Lullaby

”Han är den här veckans "söta kille" och låten växer lite grann som Sarah Dawn Finers och Sonjas låtar gjorde förra året. Med sig på scenen har Brandur en pianist och fyra ur kören, men frågan är om det räcker. Brandur är en glad liten färing som pluggar musik här i Sverige sen ett och ett halvt år”.

Michael Michailoff – That's Love

”Förra året gjorde Sebastian det, nu är det Micke Michailoff som hakar på Andreas Johnsons 60-talspop. Men här är i alla fall inte Peter Kvint inblandad i låten. I Fame Factory var han storfavorit, men hoppade av för att "göra sin egen grej". Det här känns mer som "Andreas Johnsons grej". Men trallvänligt är det ju så klart och förra året kom ju både Sebastian och Andreas Johnson till final...”.

Amy Diamond – Thank You

”I Amys kör har man lyft in lite yngre förmågor, troligen för att hon inte ska se ut som att hon är på utflykt med sina morbröder. Amy imponerar grymt på repet, precis som jag trodde igår. Låten känns inte alls deppig längre som den gjorde igår vid första lyssningen och Amy. Jäklar, tänk om man hade sån rutin när man var 15 bast! Vilket superproffs!”.

Suzzie Tapper – Visst finns mirakel

”Plöstligt står Suzzie Tapper på scenen. Jag kastar min mikropizza som jag precis värmt på i pressrummet åt sidan och rusar ner i arenan. Det är så naket. Jag tror ingen som hör det här är oberörd. Suzzie har Parkinson och har kämpat mot sjukdomen i flera år. Nu står hon ensam på Melodifestivalscenen och visar hur stark hon ändå är, som klarar av att sjunga raderna: 'Jag var en spillra av mitt forna jag'”

Christer Sjögren – I Love Europe

”– Du måste gå med bröstet utåt! Tine Matulessy instruerar dansarna kring Christer Sjögren. Snacka om att vara schlagercharmör när han glider fram över scenen och får tjej efter tjej ur kören att sluta upp vid hans arm. Jag kan inte bestämma mig för om det är charmigt eller sexistiskt, tills jag minns hur Kikki Dee körde samma koreografi till Idag och imorgon 2007.”

Följ ämnen i artikeln