Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Superhet regissör kan ge Millennium klass och kvalitet

Det stora är naturligtvis inte att James Bond knallar runt och leker Mikael Blomkvist i Stockholm.

Sätt en mössa och ett par glasögon på Daniel Craig och han hade i princip kunnat dansa hula-hula med rockring på Sergels torg utan att märkas.

Det stora är regissören David Fincher.

David Fincher.

Komikern Eddie Izzard har en gammal och fantastisk ståupprutin om skillnaden mellan europeisk film, i det här fallet brittisk, och Hollywood.

Izzard beskriver ett Storbritannien som ofta satsar på sofistikerad film där känslorna bär korsett och trycks ihop till subtil storlek.

Dessa filmer heter saker som ”Ett rum med utsikt med en trappa vid en sjö”.

När Hollywood sen slår klorna i samma berättelser – gör en så kallad ”remake” – blåser de först upp budgeten med några hundra miljoner kronor.

Sen döper de om filmen till ”Ett rum med utsikt mot helvetet”, förenklar manuset och vrider upp actionvolymen tills öronen ställer sig upp som en förolämpad pensionär och ropar ”fy sjutton”.

Eddie Izzards spaning är kanske något förenklad, men ändå.

Poängen är att folk ska kunna äta riktigt mycket popcorn. På bio är popcorn och action så nära vänner att de sitter i varandras knä. Det ena frosseriet förstärker det andra.

Att Hollywood gör en egen version av Sveriges största popexport sen Ikea, ABBA och Max Martin är självklart. Sagan om Salander, Blomkvist, familjen Vanger och ärkespionen Zalachenko är nästan lika populär som Harry Potter.

En åsna hade kunnat räkna ut att det är lika med big business. Med röven.

Men det intressanta är att regissören David Fincher, i en intervju med TT Spektra, kallar den svenska filmatiseringen för ”väldigt effektivt gjord på ett amerikanskt sätt”.

Fincher antyder att han vill få ut nåt djupare och mörkare ut Stieg Larssons böcker. Han kallar Roman Polanskis ”Chinatown” för en viktig inspirationskälla.

Det är så långt ifrån popcornunderhållning man kan komma. ”Chinatown” spelades in under Hollywoods galna 70-tal. En era som blomstrade några år innan ”Hajen” och ”Stjärnornas krig” gav filmfabriken blockbusterfeber och dåligt matinérykte.

Tack vare filmer som ”Seven” och underskattade ”Zodiac” har Fincher länge räknats som en av USA:s främsta visuella stilister. Och i och med kommande ”The social network”, som just nu hyllas rakt genom kaklet i USA, är han en av världens hetaste regissörer.

Det finns all anledning att förvänta sig nåt mer och större av ”The girl with the dragon tattoo” än originalet med Michael Nyqvist och Noomi Rapace.

En anständig klass och kvalitet, till exempel.

Följ ämnen i artikeln