Pasta och tomater nästa steg i imperiet Ingrosso
”Det är så kul att folk alltid tror att vi har någon strategisk plan”
Uppdaterad 2024-10-31 11.01 | Publicerad 2024-10-25 05.40
Räcker stora följarskaror och passion för italiensk mat för att slå sig in på butikshyllorna och kränga pasta och tomatkonserver?
Det hoppas syskonen Ingrosso med sitt nya företag.
– Jag hoppas folk tycker det här ”makes sense”, säger Benjamin Ingrosso.
Matprojektet ”Mino Market” kommer i en tid när syskonen i den profilerade mediefamiljen nischat in sig i sina respektive karriärer. Benjamin som musiker, Bianca som entreprenör och influencer och Oliver som krögare i Stockholm.
Men det föregicks av, vad som kan beskrivas som, några år av extrem medieexponering – inte minst i tv-programmet ”Wahlgrens värld”.
Experten: Bra strategi
En utmärkt strategi i varumärkesbyggande om man frågar Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Göteborgs universitet.
– De har nått ut i flera kanaler i många år och skapat en bred varumärkeskännedom. I dokusåpan fick man också en avskalad och privat känsla vilket bygger en lojal följarbas, säger hon och fortsätter:
– Bianca till exempel har byggt en så stark fanbase, som gillar saker oavsett om vederbörande får kritik.
Hon tar upp Bianca Ingrossos bolag Caia cosmetics turer hos Reklamombudsmannen (RO) som exempel.
2021 hade bolaget fällts sju gånger av RO på drygt två år, enligt Resumé. Inget svenskt bolag hade fler fällningar under samma period. Vid fyra av tillfällena var anledningen könsdiskriminerande reklam.
Tidigare i år gick Caias ägarbolag med på ett strafföreläggande efter att ha sålt en miljöfarlig sminkpenna innehållande ett förbjudet PFAS-ämne.
Caia gick ut med en ursäkt och skrev att man skärpt sina processer.
Finns det något mer du vill säga om saken?
— Nej vi har redan gjort vårt uttalande. Tack för att du frågar men du kan vända dig till vår vd i så fall, säger Bianca Ingrosso.
Inte varit en plan
Frågar man syskonen själva har det aldrig funnits någon strategi bakom deras programmedverkande och personliga varumärken.
– Det är så kul att folk alltid tror att vi har någon strategisk plan. Jag tror i stället att vi tackade ja till mycket för att vi tyckte det var kul. Nu har vi dels mindre tid men också hittat mer vad vi vill syssla med, säger Bianca Ingrosso.
Kan inte er mamma haft en sådan plan för er då?
Ett skratt bryter ut mellan syskonen.
– Gud det hade varit så jäkla fett om det visade sig vara så men ordet strategi finns inte hos henne, säger Bianca Ingrosso.
Idén om Mino har vuxit fram runt matbordet under många år, berättar Oliver Ingrosso:
– Det har väl fötts ur att sortiment som vi vill ha i en svensk matbutik inte finns riktigt.
Benjamin Ingrosso berättar att det till och med var svårt för inköparna att hitta produkterna de var ute efter när han spelade in sitt mat- och musikprogram ”Benjamins”.
– Jag hoppas folk tycker det här ”makes sense” eftersom jag älskar pasta och stått och skrikit om vad man får ha eller inte i en carbonara, säger han.