Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

Rynkorna ska synas

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-07-06

Nu granskar konsumentverket reklamen

De anmälda annonserna  Vichy Liftactiv Pro  Lancôme high Resolution Collaser -48 TM  Biotherm Anti-Rides Line Peel  ROC Retin-Ox Correxion  Yves Rocher Serum Végétale Intervention Corrective  L?Oréal Collagen filler Wrinkle de-crease.

Titta på annonsen här bredvid. Visst ser det fantastiskt ut. Rynkorna bara försvinner.

För bra för att vara sant?

– Ja, vi tror att bilden är retuscherad, säger Louise Ungerth på Konsumentföreningen.

Dyra krämer i små tjusiga tuber och burkar. I annonserna beskrivs de närmast som mirakelmedel som får dig att se tiotals år yngre ut bara på några veckor.

Men Konsumentföreningen är skeptisk.

I L’Oréals reklam för sin kräm Vichy Liftactiv Pro står bland annat: ”En förbättring på 43 procent.”

Dåligt testresultat

– Vad är det som har förbättrats med 43 procent? Och ser konsumenten den lilla, lilla texten där det framgår att endast 25 procent av kvinnorna i testgruppen fått detta resultat? undrar Louise Ungerth.

Konsumentverket ska nu granska sex olika reklamkampanjer för anti-rynkkrämer för att se om de håller vad de lovar eller bryter mot god marknadsföringssed.

Okej retuschera?

– Kan det verkligen vara tillåtet att retuschera bort rynkor ur en anti-rynkkrämsannons? undrar Louise Ungerth.

I många av annonserna står att krämen är testad ”in vitro”.

Testad i provrör

Men vad betyder det?

– Det innebär att de är testade på hud i ett provrör och inte på levande människor. Men det vet inte folk.

– Ett test in vitro behöver inte alls ge samma resultat som tester på levande människor.

Mer läsning

Eric Tagesson

Följ ämnen i artikeln