Rynkorna ska synas
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-07-06
Nu granskar konsumentverket reklamen
Titta på annonsen här bredvid. Visst ser det fantastiskt ut. Rynkorna bara försvinner.
För bra för att vara sant?
– Ja, vi tror att bilden är retuscherad, säger Louise Ungerth på Konsumentföreningen.
Dyra krämer i små tjusiga tuber och burkar. I annonserna beskrivs de närmast som mirakelmedel som får dig att se tiotals år yngre ut bara på några veckor.
Men Konsumentföreningen är skeptisk.
I L’Oréals reklam för sin kräm Vichy Liftactiv Pro står bland annat: ”En förbättring på 43 procent.”
Dåligt testresultat
– Vad är det som har förbättrats med 43 procent? Och ser konsumenten den lilla, lilla texten där det framgår att endast 25 procent av kvinnorna i testgruppen fått detta resultat? undrar Louise Ungerth.
Konsumentverket ska nu granska sex olika reklamkampanjer för anti-rynkkrämer för att se om de håller vad de lovar eller bryter mot god marknadsföringssed.
Okej retuschera?
– Kan det verkligen vara tillåtet att retuschera bort rynkor ur en anti-rynkkrämsannons? undrar Louise Ungerth.
I många av annonserna står att krämen är testad ”in vitro”.
Testad i provrör
Men vad betyder det?
– Det innebär att de är testade på hud i ett provrör och inte på levande människor. Men det vet inte folk.
– Ett test in vitro behöver inte alls ge samma resultat som tester på levande människor.
Mer läsning
Eric Tagesson