Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Per Gessle: Det är fruktansvärt

Publicerad 2012-09-09

EMI:s svenska låtskatt kan tvingas säljas till högst­bjudande.

Något som får artist­eliten att reagera starkt.

– Det är inget hjärta kvar, bara pengar, säger Eric Amarillo.

I går berättade Nöjesbladet om den största skivbolagsaffären i svensk musikhistoria.

Skivjätten Universal Music vill ta över EMI:s skivverksamhet för 13 miljarder kronor. En uppgörelse som hårdgranskas av myndigheter i såväl USA och Europa för att säkerställa att det inte uppstår en monopolsituation inom musikbranschen.

Säljs till högsta pris

Senast den 27 september kommer EU-kommissionens dom som avgör EMI:s öde. Därefter kan svenska EMI Music blir ett av bolagen som ska säljas till högstbjudande för att möjliggöra affären.

I EMI:s svenska låtskatt ingår flera av Sveriges mest prominenta artister, som Eva Dahlgren, Eldkvarn, Ulf Lundell, Lykke Li, Magnus Uggla, Mauros Scocco, Robyn, Roxette, Timbuktu och Swedish House Mafia.

Nu kan EU tvinga några av Sveriges största artister att byta skivbolag.

En uppgörelse som får artisteliten att reagera.

Eva Dahlgren, 52, som slog igenom som artist för över 34 år sedan, har kontrakt med EMI.

– En artist är ju beroende av de man jobbar med på skivbolaget. Det tar tid att bygga sådana relationer och det är ju alltid tråkigt när man inte själv får bestämma om en arbetsrelation ska avslutas eller inte, säger hon.

”Liten marknad”

Eric Amarillo, 41, slog igenom med musikgruppen ”The Attic”. I dag är han soloartist och har levererat de flitigt spelade sommarplågorna ”Om sanningen ska fram” och nu senast ”Men hallå”. Han tillhör också EMI.

– Jag har förstått att det är upprörd stämning. Sverige är ju en så liten marknad. Jag har känt att folk på EMI-kontoret är oroliga, säger han.

Själv känner han en rädsla inför konsekvenserna av en affär.

– Jag är rädd att det kommer toppstyras mer än vad det gjorts innan. Att bolaget ser den svenska marknaden som meningslös och att den inte genererar mycket pengar. Skräckscenariot är att de stänger kontoret helt.

Han fortsätter:

– När det kommer till storbolag så är det ju kommersen som gäller, bara hitsinglar som är det prioriterade. Det som gör aktieinnehavarna nöjda. Det är obehagligt med storbolag. Det är inget hjärta kvar, bara pengar.

Eva Dahlgren, som många andra, beskriver också en oro för att många i musikbranschen riskerar att förlora sina jobb.

– Självklart tycker jag att det är tråkigt om ett gammalt fint bolag som EMI försvinner, men tråkigast är väl om det medför att den kunskap som finns hos de som jobbar där försvinner. Sammanslagningar brukar ju betyda rationalisering som betyder att många får gå, säger hon.

Nöjesbladets Per Bjurman träffar Per Gessle, 53, i New York, där han uppträtt med Roxette. Han och Marie Fredriksson befinner sig på världsturné sedan i början på 2011.

”Gör det de vill”

Han resonerar kring huruvida en affär skulle påverka mångfalden.

– Det är så klart fruktansvärt att det bara blir några få stora bolag kvar, men historiskt sett har ju det aldrig avskräckt independent-sidan, det har alltid kommit fram nördar som driver igenom och gör det de vill, säger han till Per Bjurman.

Pris: 28 miljarder

I november 2011 vann Sony och Universal Music budgivningen om EMI. Totalt är affären värd 28 miljarder kronor. Sony köper skivbolagets förlagsrättigheter för 15 miljarder och Universal den inspelade musiken för 13 miljarder.

I somras godkändes Sonys del i affären av EU-kommissionen som granskat affären utifrån konkurrenssynpunkt.

Parallellt med att samtalen fortsätter i Europa och USA har affären fått grönt ljus i Kanada, Japan och Nya Zeeland.

Just nu granskar EU-kommissionen Universals övertagande. Ett svar ska komma senast 27 september. EU kan stoppa affären. Kommissionen kan också tvinga Universal att sälja EMI:s verksamheter i flera länder för att få igenom köpet.

Enligt Business Week har BMG Rights Management anmält intresse att köpa det som blir till salu.

Jonas Sjöström

styrelsemedlem i Impala, de oberoende skivbolagens intresseorganisation om affären:

– Det tråkiga när sånt här händer, om det nu händer, är ju att det blir mindre och mindre folk som jobbar i branschen, det blir färre och färre kontaktytor och större koncentration. Det är den risken som är, utan att någon vill det.

BILDEXTRA: Så tycker stjärnorna om affären

ARTISTER TILL SALU Del 2

Det är affären som ska ge Universal Music mer makt än någonsin över världens musikmarknad.

 Nu är det EU som avgör framtiden för skivmarknaden i Europa.

 Nöjesbladets Helena Trus och Martin Gustafsson har granskat den största skivbolags­affären i modern tid.