Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Jag vill att artister ska vara mystiska

Håkan Steen är trött på att få veta allt via sociala medier

Det höll på att bli en popvärld där alla vet allt om alla hela tiden men som vanligt kommer det en motreaktion. När full transparens riskerar att döda all spänning svänger pendeln åter mot överraskningar och mystik.

I takt med att internet utvecklats och sociala medier vuxit fram har trenden bland artister varit att dela med sig av så mycket som möjligt till ­sina fans. Varför läsa intervjuer med Kanye West när det är mer spännande att följa vad han själv skriver på Twitter och wow, vad kul att få små videorapporter från Metallica i studion om hur det går med nya albumet. Den artist som inte instagrammar, bloggar, soundcloudar, hänger på Facebook och self promotar sig själv dygnet runt finns inte. Eller?
 

När Apple Music lanserades i somras gjordes stort nummer av funktionen Connect, där artister skulle kunna lägga upp låtskisser och annat exklusivt material och direktkommunicera med fansen.

Att just Apple lyfte fram den funktionen var intressant då inget annat företag är lika känt för sitt hemlighetsmakeri kring egna produktlanseringar. Ryktena, läckorna och förhandsspekulationerna är en stor del av marknadsföringen. Just därför tvivlar jag på Connect. För man vill ju de facto inte veta allt.

Jag vill att artister ska vara mystiska konstnärer. ­Ingenting är mer förödande för spänningen kring popmusik än den rådande entreprenörsandan.
 

På ett sätt älskar jag trenden med överraskningssläpp, som Prince- och Miley Cyrus-albumen nyligen, det sprakar och rör om och allt känns lite vilt och rått och utan pressreleaser och bilder får man fundera några ­extra varv på vad det nya egentligen är (på ett annat sätt hatar jag det, för som recensent blir det omöjligt att ­planera sitt jobb...).

Och givetvis är det också mycket mer spännande när någon som Lana Del Rey väljer att inte prata sönder sitt kommande album ”Honeymoon” (släpps nästa ­fredag) i förväg utan bara duttar ut små teasers i form av lysande låtar som ”High by the beach” och ”Music to watch boys to” och små kryptiska citat och textrader här och där på nätet.

Effekten blir att man maniskt googlar efter mer och tidningar som Rolling Stone gör sammanställningar av typen: ”Lana Del Rey’s ’Honeymoon’: Everything we know”. För övrigt exakt som Wired och The Verge gör när Apple ska presentera en ny telefon.