Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Ace Wilder liknar inget vi skickat till Eurovision

Publicerad 2014-03-07

Ace Wilder fortsätter att överraska.

Nu är hon årets snöboll också.

Följ ämnen
Markus Larsson utanför Friends Arena, där finalen i Melodifestivalen avgörs.

”Busy doin’ nothin’” rullar på och blir än större för varje dag.

Som utmanare och favorit, betraktat.

Därför är det rätt underhållande att bläddra tillbaka några veckor och titta vad som skrevs om Ace Wilder när hon tävlade i Göteborg.

”Ace Wilder har deltävlingens tuffaste artistnamn, men inte så mycket mer.”

Det var jag som höll i den gåspennan.

Trodde även att ett bidrag från en deltävling med säsongens lägsta röstsiffror skulle vara chanslös i finalen. Allt annat vore en skrällarnas superskräll.

Sedan dess har ”Busy doin’ nothin’” tjurrusat åt ett håll – rakt uppåt. Det är med andra ord lätt att framstå som en idiot i det här sammanhanget. På så många olika sätt.

Ace Wilder har parkerat sina sneakers på toppen av Spotify-listan och vaktar den platsen som slagugglor försvarar sina bon. Den som närmar sig får ta på sig störtkruka och skyddsglasögon. Hon släpper inte upp någon.

Inte Avicii. Inte Linus Svenning. Inte ens Sanna Nielsen.

Det finns en anledning att Ace fått startnumret tio i finalen och inte två.

Betyder en singeletta på Spotify även att segern är klar i Melodifestivalen? Inte nödvändigtvis.

I fjol var Anton Ewald den självklara favoriten på radion och Spotify och kom till slut fyra i finalen. Medan Yohio, som lågt långt efter Ewald i samma ”mätningar”, vann folkets röst med bred marginal. Så bred att man fick ta flyget från ena sidan till andra. Och mellanlanda i Frankfurt.

Det kan lätt bli kräftskiva med tre snapsar för mycket och slagsmål i busken när en utländsk jury och tv-tittarna ska kora vinnaren. Vad denna jury och tittarna tror ska lyckas i Eurovision song contest stämmer inte alltid överens med vad som är populärast på olika listor.

Sanna Nielsen är fortfarande den självklara storfavoriten. Men hon symboliserar den gamla versionen av Melodifestivalen. Ace Wilder är, i det här sammanhanget, något annat, något nyare, ett bidrag som kanske inte liknar något som Sweden har skickat till Europa tidigare.

Allt det talar för Ace.

Ace eller Sanna? Pop som man hoppar jämfota till eller klassisk skönsång?

Uppmärksamma läsare noterar nu att det finns åtta andra bidrag i finalen också. Har de ingen chans att vinna alls?

Nu gäller det att uttrycka sig diplomatiskt igen:

Nej.

Följ ämnen i artikeln