Jay-Z och Beyoncé i kritiserad reklamkampanj
Publicerad 2021-09-07
Jay-Z och Beyoncé poserar framför Jean-Michel Basquiats målning ”Equals pi” i en reklamkampanj för juvelföretaget Tiffanys, skriver The Guardian.
Vänner och tidigare medarbetare till New York-konstnären Basquiat reagerar ”med förskräckelse” över kampanjen, där Beyoncé bär en 128-karats diamant.
– Jean-Michel skulle inte ha släppts in på Tiffanys om han velat använda toaletten, säger hans tidigare studioassistent Stephen Torton i en syrlig kommentar.
Att göra Basquiat och hans konst till en handelsvara ”var verkligen inte vad han handlade om”, uppger konstnärens tidigare rumskamrat Alexis Adler.
– Varför visa den som rekvisita i en annons?
Alla viktiga verk provocerar tanken och skapar en dialog, uppger en representant från Tiffanys, som svar på kritiken.
– Vi är glada att ha möjligheten att dela det här verket med världen.