Storturnén – ett fiasko

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-27

Miljonförlust för Forever young.

Tyska bandet Alphaville gav turnén dess namn.

Det var en av sommarens mest omtalade musikhändelser.

Men Forever young-turnén gick med miljonförlust.

Jakob Hellman har för det mesta hållit sig undan rampljuset sedan succéskivan ”...och stora havet” släpptes 1987. Men i somras dammade han av gitarren för Forever young-turnén.

Artistbokningarna kröntes med utländska akter som Alphaville, Ultravox och The Human League. Hemlighetsfulle Jakob Hellman bröt flera års tystnad och återvände till scenen.

Med TV4 som mediepartner fick sommarens 80-talsdoftande turnésatsningen Forever young ett massivt genomslag.

Betydligt tystare har det varit kring arrangemangets ekonomiska baksida.

”Ingen vinstmaskin”

Enligt flera uppgiftslämnare till Nöjesbladet ledde ett för lågt publikdeltagande till förluster på mellan 3,5 och 7 miljoner kronor.

Kim Berg, ansvarig på arrangören Talent and brands, vill inte diskutera specifika siffror.

– Det är helt beroende på hur man räknar, men det har inte varit någon vinstmaskin, det kan jag säga.

Som en följd av den havererade ekonomin har flera underleverantörer till Talent and brands stått med obetalda fakturor.

Hos Kronofogdemyndigheten finns just nu två aktiva betalningsförelägganden mot företaget.

En av fordringsägarna är Hans Simonen som jobbat med att boka artister till turnén. I hans fall handlar det om totalt 209 000 kronor.

Nya tag nästa år

Skulden ska nyligen ha avklarats.

– Jag har haft en förhandling med Talent and Brands och fick precis det sista pappret. Nu är vi överens, säger han när Nöjesbladet når honom.

Utöver honom uppger Talent and Brands att ekonomiska förhandlingar pågår med ytterligare en part.

Trots årets förluster planerar bolaget nu en ny upplaga av Forever young.

– Vi har dragit lärdom av den gångna sommaren och målet är att vi kör nästa år igen, säger Kim Berg.

ANNONS