Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Schyffert och Lindström gör ny show ihop

Uppdaterad 2013-10-18 | Publicerad 2013-10-17

Henrik Schyffert och Fredrik Lindström gjorde succé med "Ljust och fräscht". Nu följer de upp den med nya showen "Ägd - pengarna eller livet? ".

– Nästan all information om ekonomi är tråkig, vi ska göra det festligt, folkligt, fullsatt, säger Henrik Schyffert.

Under 2011 och 2012 drog komikerna Henrik Schyffert och Fredrik Lindström fulla hus över hela landet med "Ljust och fräscht". Föreställningen handlade om att "bo sig lycklig" och där föddes idén om en slags uppföljare.

– Det var floden, nu kommer vi ner till stora havet där man ska konsumera sig lycklig. Vi tänker hoppa ner där och börjar simma, säger Henrik Schyffert.

En fortsättning

Den nya föreställningen heter "Ägd - pengarna eller livet?" och undersöker ekonomin och marknaden på en större nivå.

– Tematiskt är det väldigt mycket en fortsättning på "Ljust och fräscht" där vi för upp hela ämnet på ett globalt plan. Vi går utanför de svenska vardagsrummen och ut i världen, säger Fredrik Lindström.

De ser ett samhälle där vi konsumerar mer och mer för lånade pengar samtidigt som de allra flesta har en känsla av att det inte kommer att fungera i längden. I föreställningen vill de peta hål på bubblan.

"Snoppskämt"

"Ägd - pengarna eller livet" ska vara rolig men också informativ.

– På en och en halv timme får du en ordentlig genomgång där du förstår hur de globala problemen hänger ihop med din ekonomi. Klart, pedagogiskt och tydligt, säger Fredrik Lindström.

– Kryddat med några snoppskämt, fyller Henrik Schyffert i.

De kallar showen för en "sång- och dansföreställning".

– Det är mest för att "två pladdriga gubbar-föreställning" inte låter lika roligt. Men det finns också en fin bild där om tänker på orkestern på Titanic, att man sjunger, dansar och skrattar fast man vet att det kommer att gå åt helvete, säger Henrik Schyffert.

"Ägd - pengarna eller livet" har premiär på Rival i Stockholm den 21 februari 2014 och spelas sedan där under våren.

Fakta/Schyffert och Lindström om...

...igenkänningshumor: "Man kan inte göra humor utan igenkänning. Det är jättesvårt. 'Det var en knarkow som gick in i blå zob.' Folk vet inte vad det är och då är det inte roligt. Man måste känna igen sig" säger Henrik Schyffert.

"Det är ett fundament, så det blir en sållningsprocess. Det som det inte finns igenkänning i får man dra hemma, sitta och skämta med sig själv. Sätta upp lappar i badrummet, 'åh, vilket kul prefix'. Humor handlar egentligen ganska lite om att vara rolig, det handlar om igenkänning och bearbetning" säger Fredrik Lindström.

...marknaden som religion: "Vi har en tes om det. Förr i tiden bad man till gudar, man försökte blidka dem och gissade hur de skulle reagera på olika saker. Så håller vi på med marknaden i dag, vi hoppas på marknaden och lyssnar på den. Vi tycker inte att det är konstigt alls att den får styra oss" säger Henrik Schyffert.

"Förr kunde man hålla människor i schack med religionen och så länge vi tror att människan är rationell kan vi hållas i schack och sitta fast i den här fällan där ekonomin och marknaden styr oss mer än vad vi styr den. Men börjar man peta kanske man kan sticka hål på den bubblan. Då är det viktigt med lite skämt, glam och sång" säger Fredrik Lindström.

Linus Brännström/TT

ANNONS

Följ ämnen i artikeln