Efter nätspridningen: SVT tar in extra folk

Publicerad 2013-02-06

Vinnarlåtarna på Youtube – "Som en flodvåg efter sändningen"

Regelbrotten fortsätter att drabba schlagern. Låtarna som gick vidare från första deltävlingen finns att höra på Youtube.

Nu plockar SVT in extra folk för att stävja nätspridningen.

samma visa – i år igenYohios vinnarbidrag ”Heartbreak hotel” och alla andra schlagerlåtar fanns tillgängliga på nätet.

– Vår målsättning är att allt ska vara borta den här veckan, säger tävlingsansvarig Thomas Hall till Nöjesbladet.

Nöjesbladet avslöjade i dag att samtliga av årets Melodifestivallåtar spelats på musiksajten Last fm, trots att det inte är tillåtet enligt SVT:s regler.

Regelverket fastslår också att de låtar som går vidare till final eller till Andra chansen inte får spelas förrän respektive final är avslutad.

Trots det ligger flera klipp med de två låtar som gick direkt till final från helgens deltävling i Karlskrona – David Lindgrens "Skyline" och Yohios "Heartbreak Hotel" – tillgängliga på Youtube. Även Eric Gadds "Vi kommer aldrig att förlora" och Cookies N Beans "Burning flags" som gick till Andra chansen finns på Youtube.

Privatpersoner som laddar upp

Enligt Thomas Hall rör det sig om privatpersoner som lägger upp klipp i en för rask takt för att SVT ska hinna radera.

– Det är publicerat mot både vår och artisternas vilja.

Han säger vidare att det blivit fler uppladdade klipp i år jämfört med tidigare.

– Det är som en flodvåg direkt efter sändningen och sen börjar vi beta av. Jag tycker det är mer i år. Samtidigt finns det en gullig faktor i det hela då någon gillat det vi har bjudit på och vill dela med sig till andra. Men det passar inte med tävlingens syfte.

Kommer ni fortsätta kämpa emot?

– Ja. Vi vill fortfarande att tv-programmet ska vara där publiken möter de här nya låtarna, säger Thomas Hall.

I arbetet med att förhindra att låtarna sprids på nätet samarbetar SVT med skivbolagen.

– Vi arbetar tillsammans med SVT med att försöka få bort klippen från Youtube, men det tar tid eftersom det hela tiden dyker upp nya, säger Frida Skogh på EMI, som är både David Lindgren och Cookies N Beans skivbolag.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln