Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

”Min modeidé tog mig till New York”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-02

Johannas ekologiska utbud sprider sig

Sverige ligger före USA när det gäller utbudet av ekologiskt mode menar Johanna Hofring.

För fyra år sedan startade hon Sveriges första ekologiska klädaffär. Nu erövrar johanna Hofring, 35, New York-bornas hjärtan med sin nya filial.

Johanna Hofring har nu även en butik på Ludlow Street i New York.

– Jag bodde i New York och jobbade som stylist och kostymdesigner när jag kom i kontakt med ekologiska tyger. Efter att ha hört talas om en dokumentärfilm om textilproduktion i Indien, ville jag försöka hitta alternativa sätt att producera kläder. Jag träffade även på andra designers som jobbade med ekologiska tyger och upptäckte snabbt vilken mångfald som finns bland allt ­materiale.”

Många var skeptiska

–Jag sög i mig all information jag kunde hitta och fick upp ögonen för hur negativt den vanliga klädproduktionen påverkar miljön. Kläderna framställs ofta i stora fabriker, där vattnet som använts vid färgningen spolas rakt ut i havet. Vid odlingen av bomull och lin används dessutom miljöfarliga bekämpningsmedel, ofta på ren rutin.

– När jag startade Ekovaruhuset var många skeptiska till min idé, att bara sälja ekologiskt mode. De första åren var tuffa, men min främsta drivkraft var att få fler att upptäcka fördelarna med miljövänliga kläder. Jag letade bland företag i hela världen för att kunna köpa in det absolut snyggaste och trendigaste ekologiska modet på marknaden, främst för att ta kål på folks fördomar om att det skulle vara något tråkigt, färglöst och otrendigt.

– Bara några månader efter invigningen blev jag gravid. Om jag hade drivit en vanlig klädbutik hade jag nog lagt ner den i samband med att min dotter föddes, men eftersom jag brinner så mycket för det här valde jag att driva butiken vidare, med mycket hjälp från släkt och vänner. Hela min livsstil har påverkats sedan jag öppnade Ekovaruhuset. Jag väljer ekologisk mat, shoppar antingen ekologiska kläder eller second hand och försöker ha miljön i åtanke i allt jag gör. För mig känns det inte som en uppoffring, utan snarare som en rolig utmaning. Många tror att bara för att man börjat köpa ekologiskt mode så finns det ingen återvändo, men jag tycker absolut att man kan blanda upp med icke ekologiskt och samtidigt ha ett gott samvete. Om alla köpte ett par ekologiska plagg per år, skulle vi kunna åstadkomma en enorm skillnad för miljön!

Ett kul val

– Det är först det senaste året som butiken har börjat gå med vinst. Utbudet har vuxit jättemycket sedan jag började. Just nu har den som vill testa massor att välja bland. Ingen ­behöver kompromissa med stil, kvalitet eller trendfaktor bara för att de vill ha miljön i åtanke när de shoppar. Det ska kännas kul att göra ekologiska val.

År av motgångar

– Trots att de första åren som egen företagare var fulla av motgångar, så öppnade jag en filial till ­Ekvaruhuset på trendiga Ludlow street i New York. Innan jag öppnade fanns där faktiskt ingen ekologisk klädaffär, trots att det är en sådan världsmetropol. USA är steget efter Sverige på det här området och många New York-bor känner inte till att det finns ekologiska kläder överhuvudtaget.

– Min närmaste framtidsplan är att satsa mer på min egen design, med inriktning mot festkläder. Jag ser det som min mission att få fler att upptäcka det ekologiska modet.

Johannas nycklar till framgång

Jobba med något som känns bra, både rent fysiskt och för samvetet.

Skaffa dig perspektiv på tillvaron. När det som var som motigast jämförde jag min situation med fabriksarbetare i tredje världen, som tvingas jobba långa dagar till låga löner. Ur det perspektivet så har vi i Sverige inte särskilt mycket att förlora.

Våga stå fast vid din idé även om du möts av skepsis. tro på dig själv ch ha tålamod! Om du har en nyskapande affärsidé så kan det ta ett par år innan den får fäste och blir lönsam.

Följ ämnen i artikeln