Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

”Mister flyt” planerar att göra Millennium till nya guldgruvan

Magnus Sundholm dricker snaps med mannen bakom amerikanska ”Millennium”.

NEW YORK. Det börjar lite stelt.

Men de kryddade snapsarna får snart tunghäftan att släppa.

Sen dröjer det inte länge förrän Mister Flyt lägger korten på bordet och berättar om spelet bakom den pågående inspelningen av ”Män som hatar kvinnor”.

Mister Flyt heter egentligen Scott Rudin. Till utseendet påminner han om Will Ferrell i den ena halvan av musiklärarparet The Culps i sketch-komediprogrammet ”Saturday Night Live”.

Men för den som har uppmärksammade ”The social network” på väg ut och filmar ”Män som hatar kvinnor” kan ett annat epitet vara på sin plats.

Har man dessutom producerat Oscarsvinnare som ”Julie & Julia”, ”Revolutionary Road”, ”There will be blood” och ”No country for old men” är det ingen överdrift att påstå att 52-åringen från New York skär guld med täljkniv.

Rudin skulle således kunna skrävla, mästra och slå sig för bröstet. Men i stället för att bete sig som flera av hans Hollywoodkollegor sitter han lågmält vid bordet på svenskkrogen Aquavit och frågar oss murvlar om favoritfilmer.

Nu är ju inte den här bjudmiddagen iscensatt för att Rudin vill veta vad vi tycker. I stället är det kickoff för filmen om Facebook, ”The social network”.

I rollistan återfinns förutom Justin Timberlake, nye Spiderman Andrew Garfield, Jesse Eisenberg och – icke att förglömma trots att det är en liten roll – Rooney ”Lisbeth Salander”  Mara.

Rudin säger att hon sopade hem rollen i konkurrens med fler än 1?000 skådespelerskor, däribland Keira Knightley och Scarlett Johansson.

I Uppsala är inspelningarna redan i gång. De kommer sedan att ta teamet till både Oslo och London.

Att också bok två och tre i Millennium-serien redan förbereds för inspelning skjuter däremot Rudin ner.

– Först ska vi se hur ettan tas emot. Men om den funkar kommer vi att filma tvåan och trean samtidigt, säger han.

En ny omgång kylda glas placeras på bordet framför oss.

Taktiken är klar. Här ska smörjas rejält.

I slutänden är det betydelselöst. Det är vare sig de kylda dryckerna eller restaurangens löjligt små portioner som bäddar för någon filmsuccé.

Det gör ”The social network” på egen hand. För det är en förbannat bra film.

Nu återstår att se om Mister Flyt lyckas lika bra med Stieg Larssons bästsäljare.

Följ ämnen i artikeln