Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Madonna går åt som smör

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-23

Kaos när H&M:s nya kollektion släpptes

Det rivs, slits och knuffas. Fyra minuter senare gapar klädhängarna tomma.

Igår släpptes Madonnas omtalade H&M-kollektion.

Kön ringlar längs Hamngatan, trycket mot porten är hårt. Alla vill ha ett plagg från ”M by Madonna” - den senaste kändiskollektionen som gett Hennes & Mauritz gratisreklam för miljonbelopp.

Plötsligt öppnas porten och de tio första i kön släpps in för att belönas med var sin trenchcoat – signerade av superstjärnan i egen hög person.

Tumult uppstår

När butiken en stund senare slår upp sina portar på allvar uppstår tumult. Kösystemet slutar fungera. Alla vill in.

Vid provhytterna väntar Anna Grahn, 23. Hon stod fyra i kön utanför butiken och håller hårt i en signerad trenchcoat.

– Jag har köat sedan klockan åtta i morse, då stod det redan några tjejer här som skolkat från skolan, säger hon.

– Jag har gillat Madonna sedan jag var sju och vågade inte ens drömma om att jag skulle få en av jackorna.

Hugger plagg

Ute i butiken hugger Anders Carlsson, 36, plagg efter plagg från de olika klädhängarna.

– Jag shoppar åt min flickvän Linda, hon jobbar i Solna och kan inte komma hit själv, säger han och tar ytterligare en klänning i famnen.

– Jag gillar klänningarna, de är väldigt fina. Det Linda inte vill ha ska jag ge till hennes syster.

Kollektionen ”M by Madonna” säljs i 120 butiker runtom i landet. Sortimentet kommer att fyllas på under helgen.

Slutsålt? Åk till London!

Camilla Sundell

Följ ämnen i artikeln