Dansmusiken på väg ut ur pandemidvalan
Publicerad 2021-08-04
”We've lost dancing” har varit pandemiårets soundtrack. När utomhusklubbarna nu har fått öppna igen, med dansgolven näst på tur, hoppas scenen på en rytmisk nytändning.
Medan dansgolven runt om i världen har stått tomma och nedsläckta, har även dansmusiken gått på sparlåga.
– Det har absolut släppts mindre direkt klubbinriktad musik under pandemitiden, bekräftar dj:n och musikproducenten Kornél Kovács.
Han är precis hemkommen till Sverige efter en helg av spelningar i England. I sommar har klubbscenen i Europa tagit sina första stapplande steg ut ur nedstängningen, och i dess spår har dansmusiken hittat tillbaka till dansgolven.
Kornél Kovács konstaterar att många producenter och skivbolag har tänkt strategiskt.
– Sommaren 2020 kom det väldigt mycket ambient-skivor, den genren har helt klart fått ett uppsving. Men nu märker man att många släpper dansigare skivor igen. Förmodligen tänker man på tajmningen. Det är nog inte konstigare än att det släpps julskivor i november, säger han och nämner aktuella släpp som Pedrodollars ”Gazzoo” och Gallegos ”Ultimate damage”.
För egen del upplevde Kornél Kovács att det blev precis tvärtom. I brist på dansgolv började han skapa mer dansant musik än vad han hade gjort på flera år, ”för att få utlopp för frustrationen”. Samtidigt, fortsätter han, är dansgolven en förutsättning för musikens utveckling – och inte bara dansmusikens.
– Skulle man ta bort dansgolven som grogrund skulle populärmusikens hela utveckling de senaste 100 åren försvinna. Jazz föddes på dansgolv, hiphop föddes på dansgolv, det gäller inte bara techno och house.
Dansbegränsning
Sedan restriktionerna i Sverige lättade den 1 juli har flera utomhusklubbar runt om i landet kunnat öppna igen. En av dem är Trädgården i Stockholm, som lyder under reglerna för offentlig tillställning och släpper in max 600 gäster. Men dansen har begränsats, eftersom klubben är ålagd att undvika trängsel och gäster måste sitta ner för att dricka och äta.
Enligt Trädgårdens grundare Jakob Grandin har varje dag i juli ”känts som helg”.
– Det har varit en väldig tillströmning av människor, men det har varit komplext att driva den klubb vi vill driva. En klubb utan dansgolv, det är lite som en livekonsert utan band, fortsätter han.
Han menar att Trädgårdens ambition är att värna om olikheter och att man i vanliga fall gör det genom att erbjuda flera olika dansgolv med olika musikinriktningar.
– Folk har varit i så tajta sammanhang den senaste tiden, man har skaffat sig ett levnadssätt där man identifierar sig med väldigt få: vissa människor, vissa kläder, viss musik. Nu gäller det för nattklubbar att gå mot strömmen och erbjuda något som gör att folk blir nyfikna på natten igen, säger han.
”Ingen ny superhit”
Även på utomhusklubben Port du Soleil i Göteborg är det anvisade sittplatser och ingen dans som gäller. Trots det har trycket på klubben varit helt galet sedan man kunde öppna igen i juli, säger nattklubbsägaren Alexander Clarensius.
– Folk börjar köa en timme innan vi öppnar och vi fyller upp klubben på en kvart.
Port du Soleils dj:ar spelar vad Alexander Clarensius beskriver som ”klassisk elektronisk nattklubbsmusik”. Enligt honom märks det att genren inte har uppdaterats särskilt mycket under pandemin, eftersom klubbarna runt om i världen har hållit stängt.
– Låtarna som funkade på dansgolven för två år sedan, de funkar fortfarande. Det har inte kommit någon ny superhit, säger han.
Nu hoppas Alexander Clarensius att restriktionerna ska lätta så att han kan öppna sina inomhusklubbar Excet och 8ight lagom till att housefestivalen Summerburst, med EDM-stjärnor som David Guetta, Alok och Rebecca & Fiona, anordnas i Göteborg första helgen i september.
Tar ut svängarna
Kornél Kovács hoppas å sin sida att nyöppningen kan föra med sig ”mer experimentlusta och eklekticism på dansgolven”.
– Jag hoppas att det finns en stor hunger efter den här kulturformen nu, att musiken inte bara tar vid där den slutade och att det görs utrymme för fler uttrycksformer. Det skulle vara väldigt deprimerande om ett evigt housebeat från mars 2020 bara fortsatte.
Han menar att han redan före pandemin märkte att genren höll på att luckras upp.
– Det kändes som att jag som dj kunde ta ut svängarna mer och att det togs emot väl på dansgolven. Den utvecklingen hoppas jag fortsätter.