Marie Fredriksson utnyttjas i bluffreklam efter sin död
Tvingas ta hjälp av jurist: ”Fruktansvärt upprörande” – fansens raseri mot Facebook efter falska annonsen
Publicerad 2019-12-20
Marie Fredriksson utnyttjas i falska annonser på Facebook efter sin död.
Nu tvingas den folkkära artistens management att ta juridisk hjälp för att få stopp på övertrampen.
– Det är så klart fruktansvärt upprörande, säger Fredrikssons manager Marie Dimberg.
Hon somnade in i måndags förra veckan. Nu utnyttjas Marie Fredriksson i falska annonser på Facebook. Bluffreklamen har gjort den folkkära artistens fans rasande och i kommentarsfältet under Facebooklänken syns mängder med upprörda kommentarer:
”Fy fan vad smaklöst, skulle polisanmälas”, skriver en.
”Så vedervärdigt! Vem fan ligger bakom denna smörja”, skriver en annan.
Kritik mot Facebook
Flera riktar också kritik mot Facebook som tillåtit annonsen:
”Sån här osmaklig sörja släpper de igenom. Dags att banna Facebook och lämna skiten”, skriver en person.
Marie Fredrikssons management har tvingats ta till juridisk hjälp för att försöka få bort den falska Facebook-annonsen.
– Det är så klart fruktansvärt upprörande. Vi har vår jurist som jagar allt sånt här som tyvärr dyker upp, säger Marie Fredrikssons och Per Gessles manager Marie Dimberg.
Efter Marie Fredrikssons död i sviterna av cancer har mängder av olika produkter och tjänster dykt upp där olika företag försöker tjäna pengar på den folkkära artistens namn, bild och låttexter. Jens Göthberg, jurist på Desert Business Affairs, arbetar i motvind för att försöka få stopp på de falska produkterna.
– Det har dykt upp en del, t-shirts och annan merchandise, med Maries bild och även utdrag ur låttexter. Det är ett uppenbart upphovsrättsintrång och det är speciellt upprörande eftersom det är en så sorglig situation. Det är lågt att använda en nyligen avliden persons bild på det här sättet, säger han.
Fans hjälper till
Men företagen som ligger bakom bluffannonserna och de falska produkterna är svåra att nå fram till.
– Vi har lyckats få tag i ett av företagen, men många är väldigt diffusa, digitala verksamheter där det är svårt att ens kontakta dem. Därför är vi väldigt tacksamma för att Maries fans där ute noterar vad de ser och hör av sig till oss så att vi kan hjälpas åt att hitta så mycket som möjligt av det här och försöka stävja det, säger Jens Göhtberg.
Nöjesbladet har utan framgång sökt Peter Münster som är marknadschef för Facebook på den nordiska marknaden. Nöjesbladet har varit i kontakt med Facebooks svenska PR-byrå Spotlight PR som har skickat ärendet vidare till ansvariga på Facebook.
PODD: Så utnyttjar bedragarna svenska kändisar – för att komma åt dina pengar
I nyhetspodden Aftonbladet Daily pratar vi om hur bedragare använder sig av svenska kändisar för att lura dig på pengar.