Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Vendela

Halvfärdigt som ger ett grymt sug

Publicerad 2013-02-04

Jan-Olov Andersson tjuvkikar på Persbrandts och Vikanders nya filmer

Två icke färdiga filmer kan också vara en bioupplevelse.

Work-in-progress-seminarierna med förhandsavsnitt ur ”Mig äger ingen” med ­Mikael ­Persbrandt och ”Hotell” med ­Alicia Vikander gav mer än ­mersmak.

HYllas av regissörenMikael Persbrandt spelar alkoholiserad pappa i ”Mig äger ingen”. Nu får han beröm av filmens regissör Kjell-Åke Andersson: ”Det är det absolut bästa han har gjort”.

Det är naturligtvis inte riskfritt att prata om och speciellt ­visa filmscener som inte är färdiga. ­Bilderna är inte färgkorrigerade, ljudet inte mixat, det är provisorisk musik.

Men de inblandade verkar inte oroliga.

Mikael Persbrandts ömma porträtt av en pappa, det är det ­absolut bästa han har gjort, även om det nu kan låta lite dumt att jag som har gjort filmen påstår det, ­säger regissören Kjell-Åke ­Andersson.

– Du såg väl på ­reaktionerna, sa Alicia Vikander, efter att publiken både ­hade ställt nyfikna ­frågor, skrattat och applåderat åt scenerna i ”Hotell”, Lisa Langseths andra film efter ”Till det som är vackert” (2009), ­filmen som totalt förändrade livet för just Alicia Vikander.

– Det kommer jag förstås alltid att vara tacksam för. Jag läste ­manuset till ”Hotell” som vän till Lisa, men blev helt förälskad i historien och ville förstås vara med, säger Alicia, också här för galapremiären av ”Anna ­Karenina”, hennes utländska storfilm, med premiär 15 februari.

Minst en halv miljon har läst Åsa Linderborgs självbiografiska roman­ om sin uppväxt med en alkoholiserad­ arbetare i Västerås. Många har sina egna film­bilder rullande i skallen. Under visningen av ”Mig äger ingen”-­scenerna frågade också en i publiken varför de ­hade lagt till en scen som inte finns med i boken.

– Åsa gav mig förtroendet att göra filmen. Men jag kan ju inte göra en film där hon står och prickar av boken, scen för scen, sa Kjell-Åke, som erkände att han dock är nervös inför att visa ­filmen för henne.

Så … hur verkar det då?

Mikael Persbrandt imponerar som pappan i ”Mig äger ingen”. ­Utstrålar precis den blandning av bitterhet, stolthet, förtvivlan och ­ilska över klass­klyftorna som i boken.

”Hotell” handlar om några personer som tröttnar på den gruppterapi de går i och ­bestämmer sig för att ­resa runt, bo på hotell och ­hitta ­sina bättre jag. En lätt bisarr idé, men ett par scener vi fick se visar att David Dencik här får utlopp för sin ­komiska ådra till 150 ­procent.

Jag blev grymt ­sugen på båda ­filmerna.

Sverigepremiär i höst.

Förhoppningsvis via Cannes- ­eller Venedig-festivalerna.